De invloed van het internet is zichtbaar in vijf trends in marketing. De eerste is de `minipreneur`. eBay deed onderzoek in Amerika en vond, alleen op zijn eigen site, 724.000 zogeheten `minipreneurs`.
Het zijn mensen die inkomsten genereren door online zelf spullen te verkopen. In totaal zouden het er 5 miljoen kunnen zijn. Dat is een kwart van het totale mkb in de VS. Deze mensen kennen het internet, en kennen de trucs van de marketeer.
De tweede trend is de opkomst van de `twinsumer`: de consument die voor de aankoop van een product of dienst eerst via het internet kijkt wat zijn tweelingconsument ervan vond. Sites als epinions.com bieden allerhande recensies van de meest uiteenlopende producten. Yub.com geeft korting aan gebruikers die een recensie schrijven voor een product .
Derde trend: `nouveau niche`. Amazon.com bijvoorbeeld leeft van consumenten door het aanbieden van vergelijkbare producten naast het gekochte product: `klanten die X kochten, kochten ook…`enzovoorts. De vierde trend, ingegeven door het voorgaande, is `tryvertising`. Als consumenten zo graag afgaan op recensies van anderen, laat die anderen het dan ook eventjes gratis gebruiken! Vijfde trend: een zeer nauwe samenwerking tussen het bedrijf en de klant, omtrent de precieze details van het product en de marketing.