24.04.2008
Media

Bloggen blijft persoonlijk

By: Jeroen de Hooge

BlogMedia
bloggen-blijft-persoonlijk.jpg
bloggen-blijft-persoonlijk.jpg

Web-log.nl bestaat vijf jaar. Hoogste tijd om eens te kijken wat de bloggers op de Nederlandse site beweegt om regelmatig hun verhaal aan het beeldscherm toe te vertrouwen. De site analyseerde de onderwerpen en het type blogger van ruim 6.000 actieve blogs. Een drietal hoofdtypes werd gevonden onder de bloggers; de persoonlijke blogger, de passieblogger en de storyteller.

Uit het onderzoek blijkt dat het gros van de bloggers (40%) onder de noemer persoonlijke blogger valt. De passiebloggers nemen 20% voor hun rekening en de storytellers beslaan 14% van het totale aantal bloggers.

De overgebleven 26% bestaat uit bloggers die niet behoren tot één van de hoofdcategorieën. Deze onderscheiden zich door de motivatie en het doel van het bijhouden van een eigen weblog. Ook is onderscheid gemaakt in de beoogde lezersgroep.

* Persoonlijke bloggers; schrijven over hun persoonlijke leven en richten zich met hun weblog op familie, vrienden en bekenden om hen op de hoogte te houden van hun lief en leed.

* Passiebloggers; schrijven over een specifieke passie of hobby en richten zich met hun weblog op lezers die dezelfde passie delen.

* Storytellers; schrijven hun verhaal van zich af. Dit gaat veelal over hun persoonlijke leven, maar ook over hun meningen en inzichten. In tegenstelling tot de andere typen bloggers richten zij zich niet op een specifieke doelgroep.

De onderwerpen waarover geblogd wordt door met name de passiebloggers, verschillen onderling ook vrij veel. Het valt op dat lifestyle-gerelateerde onderwerpen grotendeels de agenda bepalen van dit type blogger. De onderwerpen die daarbij de meeste bezoekers trekken, zijn als volgt onder te verdelen:
 
1.    gezondheid
2.    tv & film           
3.    politiek              
4.    muziek             
5.    travel 

Frans Jan Boon, Business Unit Manager web-log.nl: “Dit bevestigt onze aanname dat de weblogger van nu niet meer de hardcore internetter is, maar een doorsnee internetgebruiker. Voor hen is een weblog het middel om zijn of haar verhaal te delen. Mensen willen een publiek om voor te schrijven en willen hun persoonlijke verhalen, kennis of passie delen.”

Share this post