Een studie van de EIAA (European Interactive Advertising Association) toont aan dat de toename van het internetgebruik nauw verbonden is met de beschikbaarheid van breedband in Europa
Belangrijkste resultaten
* Websites voor “social-networking” worden tenminste eenmaal per maand gebruikt door een derde van de Nederlandse internet-gebruikers * Nederlandse internet-gebruikers zijn gemiddeld 10,9 uur per week online * 74% van de Nederlandse internet-gebruikers maken nu gebruik van breedband voor hun belangrijkste internet-aansluiting. * 66% van de Nederlanders gebruikt het internet tijdens het weekend * De uitgaven voor online-reclame in Nederland zullen aanzienlijk groeien tegen 2008
Social-networking en het verkrijgen van nieuwe persoonlijke contacten via internet-telefonie, instant messaging en online-forums zal het internet-gebruik doen toenemen, dit blijkt uit deze studie die deze week werd voorgesteld.
De studie EIAA Mediascope Europe 2006 komt tot de conclusie dat 34% van de Nederlandse internet-gebruikers social-networking-websites bezoeken, een stuk meer dan het Europese gemiddelde van 23%. De studie toont bovendien aan dat de toename van het aantal breedband-aansluitingen een positieve impact heeft gehad op de tijd die Nederlandse internet-gebruikers gemiddeld online zijn (10,9 uur). Bovendien is het aantal verschillende websites die bezocht worden gestegen, daaronder shopping-sites en lokale informatie- en nieuwsites.
Ook het gebruik van online-radio en het aantal muziek-downloads is gestegen. De EIAA-leden in Nederland zijn o.a. Microsoft Internet Advertising Solutions, AdLINK Internet Media en Orange.