Ambities moet je uitspreken zullen de marketeers achter Wiseline hebben gedacht want met dergelijke koppen boven je persbericht ben je ieder geval gegarandeerd van reacties. We lezen even verder… Wij gaan Hyves veroveren. En daarna MySpace, Facebook, Bebo, Friendster en Orkut.
We lanceren zaterdag (morgen dus) in Nederland, over twee maanden in de VS daarna volgen India, Zuid-Korea en China. Over 12 maanden hebben we minimaal 5 Mln gebruikers.
Hans Hoornstra (CEO) en Philippe Theunissen (COO) vertellen zelf waar ze dit ongekende optimisme vandaan halen:
Wat is WiseLine?
WiseLine is gebaseerd op een eenvoudig concept. Met WiseLine kun je laten zien wie je bent, door middel van een levensgrafiek. Met jouw WiseLine toon je in één oogopslag de hoogte- en dieptepunten van je leven. Je verbeeldt als het ware je levensverhaal. Mijlpalen geef je een waardering, waardoor de tijdsbalk echt een grafiek wordt. De WiseLine kan binnenkort worden opgenomen in de persoonlijke pagina van gebruikers van sociale netwerken zoals Hyves en MySpace.
Waarom denken jullie dat mensen WiseLine zullen gaan gebruiken?
De belangrijkste motor van sociale netwerken is ‘self expression’. Dat is waar WiseLine perfect bij aansluit. Het is een geweldige gadget, waarmee gebruikers hun online identiteit kunnen vormgeven. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Wat je voorheen alleen kon beschrijven, kun je nu verbeelden met een kleine, gebruiksvriendelijke widget. Het is ontzettend leuk om de chronologie van je eigen leven in kaart te brengen. We verwachten dat gebruikers, wanneer ze eenmaal een WiseLine starten, zullen schaven aan de lijn, totdat deze voldoet aan hun zelfbeeld, om dat vervolgens met anderen te kunnen delen. Je WiseLine kun je bovendien fantastisch ‘pimpen’ waardoor deze echt uniek wordt.
Hoe is het idee geboren?
Het idee is afgelopen zomer geboren. We verdiepten ons in online vacaturebanken en wilden curriculum vitae´s op een innovatieve manier in kaart brengen. Het idee was een ingeving, waarna alles eerst vanuit een bescheiden project in een stroomversnelling is gekomen. Snel werd duidelijk dat we op zoek moesten naar geld. De investeerder die we vonden (LIOF) zei “Geweldig idee. Maar doe het groot of doe het niet.” Ze wilden alleen instappen, wanneer we het concept wereldwijd zouden uitrollen. En dat is ook terecht. Omdat het idee gemakkelijk te kopiëren en niet te patenteren is, besloten we WiseLine in het geheim uit te werken. Zo hebben we ons verzekerd dat we eerste zijn met dit concept en gaan we nu snel een voorsprong opbouwen ten opzichte van ‘copy cats’, die zeker zullen volgen.
Hoe gaan jullie nu uitrollen?
We lanceren 22 maart, zaterdagochtend 00:00, in Nederland, onze thuisbasis, die we als proeftuin willen gebruiken. Hoewel WiseLine in één zin uit te leggen is, is het technisch toch vrij complex. We verwachten dan ook dat we aankomende maanden veel tijd zullen moeten besteden aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Daar is nu nog veel op aan te merken en het is een kritische factor voor succes. Tegelijkertijd zullen we internationaal uitrollen. Te binnen met de VS. We concurreren met de wereld en het zal waarschijnlijk niet lang duren, dat dit concept wordt gekopieerd. We moeten dus zorgen dat wij eerste zijn met dit concept in de VS, op de grootste Europese markten, India, Zuid Korea en China.
Wat verwachten jullie van de toekomst?
De grote sociale netwerksites zijn in een hevige strijd verwikkeld om de gunst van de gebruiker. Het belangrijkste wapen dat wordt ingezet, zijn widgets. Deze strategie is ingezet door Facebook, die hierdoor verzesvoudigde in één jaar tijd! De meeste widgets, bestaan nu nog uit vrij oppervlakkige ‘fun’ toepassingen, met relatief weinig toegevoegde waarde. We denken dat WiseLine de potentie heeft om een enorme hit te worden. We verwachten dat wereldwijd miljoenen mensen WiseLine zullen gaan gebruiken.