11.04.2008
Online

Google, Hyves en NU.nl toppers in tijdsbesteding

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
google-hyves-en-nu-nl-toppers-in-tijdsbe.jpg
google-hyves-en-nu-nl-toppers-in-tijdsbe.jpg

Nederlandse internetgebruikers brengen maandelijks een kleine 70 miljoen uur door op Google, Hyves en NU.nl. Dit blijkt uit de doorlopende Visiscan website metingen van online onderzoeksbureau Multiscope.

In de onderstaande tabel zie je de top 10 websites, gemeten naar de tijd die Nederlandse internetgebruikers er in maart 2008 spendeerden. De tijdsbesteding is gemeten in uren en berekend door het aantal internetgebruikers dat de website bezoekt te vermeningvuldigen met het aantal bezoeken per maand en de gemiddelde duur van een bezoek.


Op de 100 grootste websites spenderen Nederlandse internetgebruikers in totaal zo’n 164 miljoen uur per maand. De 10 grootste websites naar tijdsbesteding blijken het leeuwendeel van deze tijd voor haar rekening te nemen (65%). In totaal trekken slechts 17 websites meer dan 1 miljoen surfuren.

Dat internet vluchtig is, is een veelgenoemd nadeel van het medium. De tijdsbesteding kan daarom een belangrijke factor worden in de toekomstige online mediamix. Adverteerders, maar ook website exploitanten kunnen het als een criterium voor de bindende kracht van een website gebruiken.

De totale surftijd is breder dan bereik alleen en bevat daarnaast het aantal bezoeken per maand (frequentie) en de gemiddelde bezoekduur per bezoek (intensiteit). Het tijdscriterium is een eenheid die de betrokkenheid (engagement) van de internet populatie bij een website weergeeft.

Share this post