06.02.2008
Social Media

PIXmania v.s. Marktplaats/ eBay met nieuwe portal PIXplace

By: Gino Goossens

BlogSocial Media
pixmania-v-s-marktplaats-ebay-met-nieuwe.jpg
pixmania-v-s-marktplaats-ebay-met-nieuwe.jpg

Maandelijks bezoeken 14 miljoen unieke bezoekers de site en in december 2007 had de site volgens eigen zeggen zo’n 25 miljoen unieke bezoekers. De omzet van Pixmania wordt geschat op zo’n 515 miljoen over heel 2007.

Pixmania is zeker wel een van de sites die ik bekijk als ik een nieuwe gadget ga kopen. Het assortiment is GROOT, goed van prijs, snelle levering, voorzien van zachte conversie knoppen (printen, doorsturen, opslaan, toevoegen aan etc) en al met al dus niet veel op aan te merken. Maar om nu te zeggen dat men echt onderscheidend is? Nee dat niet. Er zijn zeker wel een aantal zaken die beter kunnen/ moeten. Bijvoorbeeld hun email marketing is werkelijk waardeloos. Maar goed, ze kunnen me altijd bellen ;-).

In oktober van 2007 kondigde PIXmania aan (selectieve groep mensen) dat men een nieuwe innovatie ging lanceren onder de naam: PIXplace. PIXplace (momenteel alleen in de UK) moet de marktplaats van PIXmania gaan worden. Het biedt de mogelijkheid om mijn producten direct op de website van PIXmania te verkopen. En dat is een alleraardigste ontwikkeling gezien de veranderingen die de marktplaatsen van deze wereld doormaken. eBay is tegenwoordig ook meer een professionele sales portal geworden (overall koop nu buttons) dan een verkoopplatform voor consumenten en hun zolderproducten. De innovatie staat op een zeer laag pitje (o dus) en de interface/ uitstraling is dramatisch verouderd. Dat was in eerste instantie natuurlijk  niet de bedoeling van in dit geval een eBay. Maar goed eBay heeft zich al ‘eerder vergist’ met bv de aankoop van Skype. Alle kopers zouden met elkaar de interactie opzoeken en praten over de gekochte en verkochte producten en dat blijft tot op de dag vandaag uit. Ook na de aankoop van marktplaats zie ik dat daar meer de focus komt te liggen op het laten adverteren van professionele bedrijven in plaats van alleen de consument.

PIXmania verkoopt al producten als professional. Maar innoveert nu met PIXplace door een channel te creeeren voor professionele ondernemers die nieuwe of zelfs tweedehands producten verkopen. BOL.com deed dit al met boeken, waarbij zowel de consument als de professionele boeken kan verkopen. Tweedehands en nieuwe. PIXplace opend hiermee zijn deuren wat betreft bereik naar nieuwe potentiele klanten in meerdere landen, verschillende talen en verschillende productcategorieën. 

Werkwijze
Producten worden verhandeld en verkocht op en door PIXmania.com. Je geeft zelf de prijzen, verzendkosten en de landen aan waar je wilt gaan verkopen. PIXmania voert de nodige controles uit om fraude te voorkomen. In de beheerderinterface (PIXplace) is alle te overzien en bij te houden. Klantenservice en aftersales, die verantwoordelijkheid ligt ook bij jezelf.

Waar bevindt je product zich op PIXmania?

Onder het overzicht van het product. Klanten beoordelen zelfs de kwaliteit van de geleverde prestaties in een ‘eBay achtige’ stijl. Het aantal aankopen en het aantal geleverde reactie (+ / -). Bedrijfsnaam en logo is bij de producten te plaatsen en dus zichtbaar voor de bezoekers van PIXmania.

De beheerderinterface

Deze maakt het mogelijk een productencatalogus via XML te importeren. Dit gaat middels een zogenoemde webservices die je in staat stelt om de mutaties van producten efficiënt en geautomatiseerd te laten verlopen. Je kunt zo bv elke 10 min een update doorvoeren van voorraad of prijswijzigingen etc. Ook de status van online producten, evolutie van je klanten, omzet en verkoopanalyses zijn bij te houden. Vanuit de backoffice module heb je toegang tot de finaniciele gegevens van je account: verkopen, commissies, terugbetalingen, facturen versturen, overboekingen, … Er zijn vanuit PIXplace 46 verschillende manieren om te kunnen betalen. Je kunt je producten zonder moeite ineens in 26 Europese landen aanbieden.

Economische verdienmodel

De maandelijkse vaste kosten zijn € 39,- excl BTW per maand. De commissie is opgebouwd uit % van de aankoop incl. De BTW en transportkosten.

Mode en textiel: 12%,
Huis en tuin van 9% tot 15%,
Boeken 12%,
Hightech van 7% tot 12%,
Voedingswaren 10%,
Auto’s 4%,
Onroerend goed 6%,
Kantoorbenodigdheden 11%.

Het lijkt erop dat PIXmania dus de breedte ingaat als portal en een enorme longtail gaat creëren voor de Nederlandse markt.

Marktplaats

Nu marktplaats.nl is begonnen met SPAM 2.0 net zoals eBay dit doet door alles door elkaar te gooien wat betreft consumenten advertenties en bedrijfsadvertenties. En het hierdoor voor de consument niet meer zichtbaar is wie nu particulier of professioneel aanbiedt, heeft eBay er een serieuze concurrent bij binnenkort. Wanneer? Ik heb geen idee, ik kan er op dit moment nog niets over vinden op Benelux sites of Google.

Er is dus zeker ‘meer plaats op de markt’ in Nederland dan alleen marktplaats ;-).

Share this post