De effecten van een slecht doordachte reclame campagne zijn soms niet te overzien. Op 27 januari was Ron Smeets van Dutch Cowboys de eerste die deze slechte commercial aanhaalde. Op 29 januari schreef ik een artikel met als onderwerp “De mist in met toerkoop.nl” en nog geen dag later had Google dit artikel al geïndexeerd met een hoge waarding op het zoekwoord: Toerkoop.
Al snel verwezen verschillende sites naar dit artikel die ook een hoge waardering ontvangen van Google: Ekudos, Reismanagers, Marketingfacts, Creativeions blog, Webfeeder, … De consumenten die dus een zoekopdracht invoeren met als keywords ‘Toerkoop.nl’ zien dus duidelijk de niet aanmoedigende tekst staan “De mist in met toerkoop.nl..!”
Dat je als reisbureau het internet niet direct ziet als een waardevol kanaal om nieuwe klanten te werven dat is niet zo’n probleem (tijd zal het leren), maar dat je er vol tegenin gaat met een campagne als deze, is natuurlijk niet goed doordacht. Dat geeft onvermijdbaar reacties vanuit zowel de reisbranche als de internet branche.
Helaas heb ik directeur Don Kaspers van Toerkoop nog niet weten te bereiken om te vragen wat zijn motivatie is om deze campagne zo op te zetten. Wat is je insteek, je winst, je strategie en uiteraard ook heel belangrijk, wat zijn de resultaten !? Bij deze is mijn vraag aan dhr. Kaspers dus ook gesteld en ik nodig hem uit een reactie te geven op DutchCowboys.nl.
Op de blog van marketingfacts wist Yuri van -Eliza was here- tevens te melden dat op 5 februari Toerkoop is begonnen met een Affiliate reclame campagne op basis van CPS (Kosten per sale). Affiliate campagnes starten bedrijven alleen als ze overtuigd zijn van hun online verkoop en deze nog meer willen stimuleren. In dit geval hebben we het dus over de website van Toerkoop… Nu breekt mijn klomp !? Dit lijken wel de perikelen van een D-Reizen of een TUI die de on-line boot ook hebben gemist. D-Reizen denkt dat online ook een leuk extra kanaal is om reizen te verkopen. Nee, het is je belangrijkste winkel en als je dat niet inziet dan komen de zolderkamer start-ups je met (NS:-) highspeed voorbij …
Dus mensen het internet is geen zogezegd “extra kanaal” maar het internet is je winkel en daarmee ook een primair kanaal. Het is allang geen informatiepagina meer of een soort visitekaartje. Als men dit niet inziet dan kan je net zogoed stoppen met Internet ondernemen. Je bent er dan gewoonweg nog niet klaar voor. En het gaat momenteel zo snel, “The gold rush” is over 10 jaar niets vergeleken met de huidige internet innovaties. Laten we dus ook geen Amateur cultuur creëren onder de professionals en laat dit een les zijn voor ons allemaal … Je wilt toch niet het risico lopen zo gevonden te worden in Google ..?