Goh, wat zullen ze trots zijn bij Xerox. Hun nieuwe campagne maakt gebruik van een heuse viral. Toch maken ze een heel traditionele fout bij de introductie ervan.
Lees even mee wat Henrik Bustrup, Xerox Europe’s advertising manager heeft gezegd:
“We hebben een doelgerichte en volledig geïntegreerde campagne gemaakt met inzet van een uitgekiende mediamix. Door voor het eerst gebruik te maken van een virale film, willen we enerzijds de Xerox merkbekendheid bij belangrijke beslissers opbouwen, en anderzijds ons merk herwaarderen.”
Vooropgesteld: ik heb alleen maar respect voor het feit dat Xerox zo serieus met naar marketingcommunicatie omgaat en ook nieuwe wegen verkent.
Maar wat ik zo ontzettend jammer vindt, is dat ze toch blijkbaar niet snappen wat een virale campagne inhoudt.
Zoals ik al eerder heb gezegd: Viral marketing bestaat niet. Viral marketing is geen medium dat je zomaar even in kan zetten. Je content is goed of niet. En als het goed is, zullen je gebruikers de content vanzelf aan elkaar doorsturen. Zo’n proces moet je faciliteren, maar niet inzetten!
Het mooie aan virals is dat ze van onderen komen, dat is ook deels het succes. Consumenten zijn het zat ze van boven worden aangestuurd. Xerox maakt wat mij betreft dus echt een blunder door een viral zo overduidelijk te willen regisseren.
Je merkt dat ik nog niet ben ingegaan op de inhoud van het filmpje, ik was nog te boos over de vorm 🙂
De virale film, getiteld ‘Watercooler’, volgt een bedrijf dat op potsierlijke wijze hyper-productief aan het werk is om de zakelijke doelstellingen te halen. Op documentaire-achtige manier worden kantoormedewerkers in verschillende stress-situaties getoond, waarbij ze buiten controle raken bij hun pogingen om op tijd te kunnen leveren. De film eindigt met de verzekering dat ‘there are better ways to make your office more productive’: er zijn betere manieren om uw kantoor productiever te maken.
Kijk, het is ook heel moeilijk om kantoorhumor te vangen in een commercial. Deze poging om hilarische taferelen op kantoor met een Engelstalige directeur te vertellen, lijken mij eerlijk gezegd kansloos op de Nederlandse markt.
Het filmpje wat me wél steeds te binnenschiet is dat van Double A-paper. Je weet wel, van dat meisje op het kopieerapparaat. Dat filmpje was alleen op televisie te zien, maar omdat men het grappig vond -en er een buzz ontstond- ging men vanzelf manieren zoeken om het met elkaar te delen.
En dat, lieve mensen van Xerox, is de enige manier van viral marketing bedrijven. Laat de content zijn werk doen, en blijf zelf weg als afzender alsjeblieft.