De kogel is door de kerk. Yahoo en Microsoft gaan niet met elkaar door. Dat maakte Yahoo vandaag door middel van een persbericht bekend. En Yahoo heeft heel snel al weer een ander liefje: Google.
Yahoo verklaarde vandaag in haar persbericht dat de gesprekken met Microsoft zijn afgerond. De uitkomst van de gesprekken is dat de mogelijke deal zeker niet doorgaat. Er valt te lezen dat afgevaardigden van Microsoft tijdens de laatste meeting op 8 juni hadden aangegeven dat Microsoft niet geïnteresseerd (meer) was om heel Yahoo over te nemen, maar slechts geïnteresseerd was in het search-deel. Yahoo!’s Board of Directors besloot daarop de hele deal af te blazen.
Microsoft geeft in een eigen persverklaring aan dat het bod voor het search-deel wat hen betreft nog steeds open staat. Maar Microsoft komt blijkbaar te laat. Yahoo en Google komen vanavond met een gezamenlijke persverklaring. De verwachting was dat er daar een samenwerking op het gebied van Search wordt aangekondigd.
Dit volgt op een testperiode in april waarbij Yahoo experimenteerde met Google Ads. Dit leidde al tot de suggestie dat Google de strijd met Microsoft aan zou gaan om de gunsten van Yahoo te winnen. Gezien de grote kans dat het monopolie wat Google zou krijgen bij de aankoop van Yahoo niet geaccepteerd zou worden door de diverse overheden lag een samenwerkingsverband voor de hand.
Ondertussen vertoond Yahoo alle tekenen van een liefje wat zich vrij vecht. Naast het vinden van een ‘nieuwe liefde’ in Google is Yahoo wellicht ook bezig zich een nieuw kapsel aan te meten. Vanochtend kwamen meldingen binnen dat Yahoo een nieuw logo aan het testen is: een paars logo met meer afgeronde letters. Of het daadwerkelijk om een redesign gaat is nog niet duidelijk.
Tot slot gaat de ‘ontmanteling’ van de organisatie van Yahoo door. Na het vertrek gisteren van de Executive Vice President of Yahoo!’s Network Division Jeff Weiner kondigden vandaag weer twee Yahoo-medewerkers hun vertrek aan.