De Amsterdamse startup Twones gaat vandaag officieel in ‘private beta’. De internetservice die fans, bands en muziekdiensten bij elkaar brengt door zowel online als offline bij te houden welke muziek ze draaien en waar ze rondhangen, laat vanaf nu gebruikers toe om de komende maanden naar de officiële release toe te werken. Op steeds meer plekken op internet luisteren mensen naar muziek zonder dat ze daadwerkelijk de cd of het album in de kast hebben staan.
Twones houdt zowel bij wat gebruikers op de eigen computer spelen als wat ze bij populaire sites als MySpace, 3VOOR12, Last.fm, YouTube of Hyves beluisteren en bekijken.
Door die informatie te ordenen, wil de muziekdienst uitgroeien tot de platenkast van het digitale tijdperk. Internetters gebruiken al tijden bookmarks en diensten als del.icio.us en Google Reader om snel websites en artikelen terug te vinden.
Met de komst van Twones is er voor muziek nu ook een dergelijk systeem en kan de muziekliefhebber zijn digitale muziek eenvoudig opslaan, organiseren en delen. Twones volgt op een twintigtal muziekdiensten wat de gebruikers draaien. Niet alleen op de grote platforms, maar ook op plekken waar specialisten rondhangen en bloggen. Van Hypemachine tot imeem of iLike.
Twones wordt zo voor de gebruiker ook een filter in de zoektocht naar nieuwe muziek en muziekdiensten. “Wij willen dat mensen goede muziek vinden en via anderen op nieuwe muziekdiensten of sites worden gewezen. Twones verbindt alle partijen en is partner in plaats van een concurrent”, aldus Tim Heineke, met Diederik Martens en Johannes La Poutre oprichter van Twones.
Eerder dit jaar was Twones finalist op de muziekbeurs Midem en onlangs koos de toonaangevende website Techcrunch de muziekdienst als één van de beste 100 startups van dit moment. Leden van directie en management van Mojo Concerts investeren in het Amsterdamse bedrijf.