Vijf jaar na de oprichting is MySpace er alsnog in geslaagd een hybride advertentiemodel te vinden dat de sociale mediasite moet toelaten om op vrij korte termijn winstgevend te worden. Aldus Chris DeWolfe, een van de medeoprichters, in de Financial Times. Vele analysten hebben steeds vragen gehad bij de rentabiliteit van de sociale netwerksites, die tientallen zoniet honderden miljoenen mensen wisten aan te trekken, maar er totnogtoe nooit in zijn geslaagd om geld te maken.
MySpace is er sinds kort in geslaagd algemene publiciteitsbudgetten aan te trekken die voorheen enkel voor portaalsites als MSN, Yahoo en AOL bestemd waren.
Maar omdat het aantal gebruikers van MySpace ondertussen groot genoeg is, kan de netwerksite voortaan ook op grote adverteerders rekenen. “De advertenties die op de homepagina worden geplaatst bereiken dagelijks meer dan 50 miljoen mensen, dat is meer dan het aantal kijkers voor shows als American Idol”, aldus DeWolfe.
Dat in combinatie met niche-advertenties (Yahoo heeft niet minder dan 1.000 zogenaamde ‘enthusiast groups’, waar miljoenen individuele gebruikers kunnen worden aangeproken via het zogenaamde ‘hyper-targetting’), heeft gezorgd voor een stijging van 16% in de inkomsten in de zes eerste maanden van vorig jaar. Ook analysten zijn enthousiast en spreken van een beslissende doorbraak in het businessmodel van sociale media. “Sociale media worden op die manier veilige plaatsen waar merken hun advertenties kunnen plaatsen“.