24.09.2008
Events

PICNIC08: Visuele verhalen van Aaron Koblin

By: Carl Lens

BlogEvents
picnic08-visuele-verhalen-van-aaron-kobl.jpg
picnic08-visuele-verhalen-van-aaron-kobl.jpg

Data systems tell stories about our lives, zo begon Google creative labs medewerker Aaron Koblin zijn verhaal.

Koblin komt van UCLA waar hij zich bezig hield met de visuele representate van data. De vele verschillende voorbeelden die hij liet zien overtuigen van het feit dat data echt gaat leven als je goed nadenkt over de visualisatie ervan. Zo maakte hij geweldige modellen van Vliegtuigbewegingen over de wereld, evenals email dataverkee, telefoonverkeer van AT&T tussen verschillende wijken van New York, en voor Yahoo een kaart waarop alle verkeersongelukken in de US visueel werden gemaakt. Overigens is ook de veelbesproken videoclip “house of cards” van Radiohead, waarvoor geen gebruik werd gemaakt van camera’s maar van lasers, ook door Aaron Koblin gemaakt.

Deze blogpost is voornamelijk tekst dus haalt het nooit bij de mooie beelden. Deze YouTube search helpt je een eind op weg om te begrijpen waarom er nog veel nagepraat werd over deze presentatie.

Om ook nog even aan te sluiten op het thema “Collaborative Creativity” liet Koblin zijn werk met Amazon Mechanical Turk. AMT is Amazon’s tool om werk dat niet door computers gedaan kan worden toch te automatiseren. “kunstmatige kunstmatige intelligentie” zoals ze zelf zeggen. De “human intelligence tasks” op het systeem worden door mensen uitgevoerd maar als webservice aangesproken. Koblin gaf aan mturk de opdracht 10.000 schapen te tekenen. Een kleine 8000 mensen tekenden binnen 40 dagen voor het luttele bedrag van 2 cent per schaap een enorm kunstwerk. Het gaat de deelnemers niet om het geld maar om ergens aan bij te dragen en creatief te zijn.

Het succes van de schapen werd herhaald met 10.000 cents waarin de de vraag werd gesteld 10.000 stukjes van een honderd dollar biljet na te tekenen. Het resultaat is de teaser van dit bericht. Grappig om te zien is dat er aardig wat rebellen tussen zitten die zich niet aan de opdracht houden, maar dat die in het geheel in het niet lijken te vallen. 

Ga voor een ander gaaf project over Amsterdam waar ook KPN aan meedoet naar currentcity.org. De sms berichten die in Amsterdam verstuurd worden worden daar op spectaculaire wijze gevisualiseerd.

Share this post