McKinsey Quarterly houdt zich al een tijd met web2.0 bezig. Deze week kwam een artikel uit over wat de stand van zaken is en waar voor bedrijven de grootste kansen liggen. Ondanks de crisis zijn de auteurs optimistisch. De bestedingen voor Web2.0 tools door bedrijven wordt nu geschat op 1 miljard dollar. De volgende vijf jaar zal deze markt volgens McKinsey met meer dan 15% per jaar groeien.
De introductie in wat web2.0 nu eigenlijk is kun je overslaan, maar het model van de kansen die er liggen is zeker intessant. Er word een onderscheid gemaakt tussen interne en externe participatie ingedeeld op drie niveaus: content generatie, community building en decision support.
De kern van het artikel is echter hoe bedrijven nu verder kunnen. Om bedrijven te helpen met web 2.0 zijn er zes kritische succesfactoren samengesteld die het delen op dit blog waard zijn.
-
Transformatie naar een bottom-up cultuur vereist hulp van de top. Het voorbeeld van Lockheed Martin wordt gegeven waar de CIO een leidende rol heeft vervuld en blogs en wiki’s in het bedrijf groot heeft gemaakt.
-
Gebruikers bepalen succesvol gebruik, maar voor opschaling is hulp nodig. Los van leiderschap wordt opschaling als taak van het hogere management. Het bepalen van welke technologie is uitdrukkelijk een rol voor op de werkvloer.
-
Integreer web 2.0 in workflows. Web2.0 redt het niet als los project maar moet echt aansluiten op de business. Zo werden wiki’s bij Pixar pas populair toen er video werd toegevoegd.
-
Motiveer intrinsiek. Geld als motivator kent zo zijn beperkingen. Bedrijven zouden op zoek moeten naar meer intrinsieke motivaties zoals ego en persoonlijke behoeften.
-
Targeting van deelnemers. Kritieke massa en focus op specifieke groepen mensen zijn belangrijk om over na te denken. Niet elke groep is geschikt voor elke functie.
-
Risico: balans tussen vrijheid en controle. Succesvolle participatie gaat altijd over een authentieke dialoog met deelnemers. Te veel controledrang of angst staat succes in de weg, maar laissez-faire is zeker niet wenselijk.
Wat mij betreft is het artikel verplichte kost voor hoger management omdat het goed aandacht besteed aan de rol die zij moeten innemen. Download het hele artikel in pdf hier, stuur hem naar je baas of verspreid hem in het MT.