Omdat Obama, zo gaat het verhaal, niet meer kon rekenen op de geëigende paden van fondsen werving in de Democratische partij (het echtpaar Clinton had die vijver al leeg gevist) moest hij alternatieven bedenken.
Samen met de Facebook cofounder, Chris Hughes, is een een strategie ontwikkeld om met Social Media veel kiezers met veel kleine bedrage te laten doneren. Dat is een andere strategie om weinig bedrijven met hoge bedragen te strikken.
Het vergde een donatie-strategie die alle oude wetmatigheden op z’n kop zette: bijvoorbeeld geen (hoge) toegangsprijzen meer bij campagne bijeenkomsten, maar alleen bezoekers toelaten die hun e-mail adressen voor verdere “bewerking” hadden achtergelaten.
En vervolgens in het al-oude piramide systeem de boodschap (verzoek om een kleine donatie) expotentioneel naar de gebruikers van de Social Networks te laten sturen. Daarbij gebruikmakend van de structuren die in de sociale Netwerken op Internet al aanwezig waren.
Op de website van Xplane.com (een bedrijf dat complexe problemen eenvoudig visueel kan uitleggen) een leuke en informatieve tekening (download hier de .pdf) van dit proces van fondsen werving door Obama. Informatief, niet alleen vanwege de wijze waarop Obama het kunstje heeft geflikt, maar vooral informatief hoe de nieuwe marketing en promotie met de inzet van Social Media Optimizing (SMO) gaat werken.
En het resultaat (stand eind april): het hoogste bedrag ooit door een presidentskandidaat bij een geworven: $264,5Mio (McKain: $88,2), waarvan de helft ($122Mio) afkomstig is van kiezers die minder dan $200 doneerde. Bij Mckain was dat slechts $27,7mio!). Als er nog mensen overtuigd moeten worden voor het belang van Social Media Optimizing ……