“Merken trekken massaal naar social media, maar benutten de mogelijkheden onvoldoende”, aldus Social Media Monitor 2. Uit de eerste editie van de Social Media Monitor bleek dat 14% van de Nederlandse merken op dat moment aanwezig was op social media. In het half jaar daarna is er veel veranderd, want steeds meer merken volgen de consument. Van de top 100 merken in Nederland zijn 35 merken aanwezig op social media, in tegenstelling tot 14 merken in maart 2009.
Van deze merken wordt Twitter door 23 merken ingezet, gevolgd door Hyves (zestien), Netlog (negen), Facebook (zes) en weblogs (twee). Social Media Monitor 2 constateert dat veel merken toch nog niet precies weten hoe ze de verschillende social media moeten inzetten. Zo is er bijvoorbeeld weinig activiteit, weinig onderhoud – wat van groot belang is als je aan de slag gaat met social media, anders kun je er beter helemaal niet mee beginnen – en vindt er nauwelijks een dialoog plaats met de doelgroep. Hieruit blijkt dat social media marketing onder de Nederlandse merken nog in de kinderschoenen staat.
De Social Media Monitor is een onderzoek naar de aanwezigheid en activiteit van de grootste Nederlandse adverteerders op sociale media. In het onderzoek wordt de inzet van de grootste merken in Nederland op de sociale netwerken Hyves, Twitter, Facebook, Netlog, Linkedin en weblogs geanalyseerd en inzichtelijk gemaakt. Aan de hand van deze analyses zijn ranglijsten van de merken opgesteld die aanwezig zijn op de sociale netwerken. Des te hoger de positie in de ranglijsten, des te actiever het merk is op de social media.
Het volledige rapport is te downloaden op socialmediamonitor.nl.
De Social Media Monitor wordt halfjaarlijks uitgevoerd door Social Embassy.
Bron: Social Embassy