Dat Apple z’n nieuwe iPhone 4G ging verliezen was voorspelbaar en net zo voorspelbaar dat Gizmodo hem zou vinden. Al jaren profiteert Apple van de hype rond de lancering van haar producten. Ook wij doen net zo hard mee en krijgen onze Style-Guru Harold Kuepers zelf zo ver dat hij afreist naar Florida om daar als een van de eersten een iPad te bemachtigen. Gekker moet het niet worden dus.
Ruim voor de lancering van de iPad verschenen er berichten in de media over de wijze waarop en met wie Apple iedere keer het truckje van het lekken van productinformatie voor elkaar weet te boksen. Hierin spelen WSJ en Gizmodo een belangrijke rol. Beide weten wereldwijd bloggers en journalisten te triggeren met het verspreiden van nieuws over de volgende hersenspinsels van Steve Jobs. Dat dit verspreiden van nieuws al jaren onderdeel is van geolied marketingapparaat nemen we op de koop toe.
Wij, de media en idioten hebben net de storm van de iPad achter de rug of een volgend Appleding zit er al weer aan te komen. De nieuwe iPhone 4G. Weer hetzelfde spelletje spelen zou mogelijk kunnen irriteren met alle risico’s van dien waarop accuut een nieuwe strategie werd bedacht. In plaats van het laten lekken van informatie verliezen we een prototype door het achteloos op de bar van een of andere tent te laten liggen. Met 1 minute inspanning kwam het apparaat daarna in handen van Gizmodo die waarschijnlijk voor vette dollars het nieuws naar buiten heeft gebracht. Zo’n primeurtje levert daarnaast in het geval van Gizmodo ook nog eens vele 10-duiznden extra bezoekers op, big deal toch.
Om de geloofwaardigheid hoog te houden dat deze iPhone 4G nooit in de handen van niets vermoedende journalisten mocht komen werd door Apple op afstand het apparaat uitgezet. De slagroom van dit laatste toetje was natuurlijk het naar buiten brengen van het nieuws dat de iPhone onmiddellijk weer werd opgeëist daar Apple zelf. Als ze het lukt om nog een keer de wereld zo gek te krijgen dat zelfs een upgrade van een toestel met orkaankracht gaat hypen nemen we met een diepe buiging ons petje voor ze af. Ik vrees alleen dat we voor deze iPhone Ron Smeets onze mobiele-guru niet zo gek krijgen nu ook een opgewaardeerd mobieltje op te gaan halen in de VS.