De consumentenbond roept sociale netwerken zoals Hyves en Facebook op om nieuwe profielen standaard ‘dicht’ te zetten. Zo krijgen consumenten zelf de maximale controle over hun gegevens doordat ze ook zelf kunnen bepalen welke persoonlijke informatie ze wel of niet willen delen en met wie.
Ook moet het wijzigen van de privacy-instellingen een stuk duidelijker, transparanter en gebruiksvriendelijker worden. Uit een test van de Consumentenbond in de Digitaalgids van deze maand blijkt dat bij Facebook en Hyves nu standaard veel privacy-gevoelige gegevens zichtbaar zijn, zoals iemands naam, profielfoto en vriendenlijst.
Facebook toont ook familieleden, interesses en foto’s en houdt zich het recht voor van alles te doen met teksten, foto’s en filmpjes die bezoekers op hun site plaatsen. Het dicht zetten van een open profiel door de consument is vaak een ingewikkelde klus. “Privégegevens moeten geen eigen leven gaan leiden. De keus met wie de consument gegevens deelt bepaalt hij uiteindelijk zelf.” Sociale netwerksites hebben volgens de Consumentenbond de taak om te zorgen dat consumenten maximale controle behouden en eenvoudig instellingen kunnen wijzigen.
Probleempje is echter dat Mark Zuckerberg van Facebook niet in privacy gelooft en dit dus ook nooit gaat aanpassen.