Online zoekresultaten zijn een goede maatstaf om het succes van films, songs of games te voorspellen. Dat is de conclusie van een onderzoek van Yahoo. Daarbij wordt opgemerkt dat het aantal vermeldingen een sterk verband toont met het succes van de producties.
De onderzoekers geven wel toe dat zoekopdrachten niet noodzakelijk veel correcter zijn dan traditionele methodes om successen te voorspellen, zoals het aantal bioscopen waarin een nieuwe film wordt gelanceerd.
Uit het onderzoek bleek wel dat online zoekresultaten het best werken bij voorspellingen rond het succes van nieuwe games. “Uit de online zoekopdrachten die de consument hier invoert, kan volgens de onderzoekers heel goed worden afgeleid welke producten de volgende dagen en weken het meest gekocht zullen worden,” aldus Reuters.
Het voorspellen van het succes van nieuwe songs bleek volgens de onderzoekers het minst efficiënt.
De onderzoekers geven wel toe dat het raadplegen van hitlijsten even goed de verkoop van songs kan voorspellen, net zoals aan de hand van de ratings van filmcritici even goed de bijval van nieuwe bioscoop-releases kan ingeschat worden dan door het tellen van de online zoekresultaten.
Onderzoekers Sharad Goel en Jake Hofman voegen er aan toe dat er heel wat aandacht wordt besteed aan de voorspellingskracht van online zoekopdrachten, maar dat het internet hier niet informatiever blijkt te zijn dan traditionele bronnen. Via