Mashable meldt op haar blog dat Yahoo binnen een paar weken met een YahooMail Beta komt. dat werd tijd want met de recente upgrade van Hotmail en de voortdurende uitbreidingen van functies (de laatste bekend onder Priority Box) binnen Gmail lijkt Yahoo het op het terrein van e-mail helemaal te laten liggen. Natuurlijk heeft Yahoo veel e-mail gebruikers, en die gebruikers zullen zeker in groten getale trouw blijven, maar bijna iedere internetter zal vroeg of laat met de verleidingen van Gmail worden geconfronteerd en dus een moment van ja-of-nee-overstappen meemaken. Het gaat er vooral om om nieuwe gebruikers weg te houden van Gmail en hotmail. Geen gemakkelijke opgave.
Yahoo zal in de nieuwe versie ook meer Social Media inbouwen, maar wat wij daar nu van horen is dat niet erg vernieuwend. Yahoo zal voornamelijk het gat willen dichten met haar grootste e-mail concurrenten.
De aankondiging voor Yahoo Mail is overigens onderdeel van een groot plan van Yahoo om (volgens bronnen bij Techcrunch) naar 1 miljard gebruikers (nu ruim 622 miljoen) en naar een omzet van $10 miljard (nu ongeveer 6,6 miljard!) in een paar jaar te komen. Ambitieus en waarschijnlijk onhaalbaar, maar niettemin heel sterk om zo te willen “terugvechten” tegen Google en Mircosoft. Belangrijk onderdeel is met aparte applicaties op iPad uitdrukkelijk aanwezig te zijn. Want ook Yahoo realiseert zich dat ipad een nieuwe media-type is met een apart milieu. Zo wil Yahoo op de iPad komen met een nieuw type interactieve advertenties die zo goed en opvallend zijn dat je ook die wil “sharen.”
Het plan is onder de visie van “Bring Personal Meaning to the Web!” van de week op een persbijeenkomst gepresenteerd met dit periodieke systeem van Yahoo:
Mooie doordachte strategie, maar in de details van de uitvoering zit natuurlijk de crux. En dan te bedenken dat het moet worden uitgevoerd in een uitermate snel veranderende en bewegende omgeving van het web. Good Luck Yahoo!