“So we’ve made an Esquire for the iPad. Yawn. I mean, who hasn’t? I mean, about time. I mean what took so long? Well, first, we wanted to make sure that when we bring it out, it would be of comparable quality to Esquire on paper.” Zo begint het voorwoord van de hoofdredacteur David Granger van Esquire bij het net verschenen eerste nummer op de iPad.
De Ipad zal grote effecten hebben op de tijdschriften industrie, omdat het concept van een (glossy) tijdschrift op de iPad (laat ik het hier vooral gebruiken als soort- en niet als merknaam!) extra functionaliteit kan bieden die het product echt verrijkt.
Veel Amerikaanse uitgevers hebben reeds een iPad versie van hun tijdschrift gegeven. Vaak een min-of-meer kopie van de gedrukte versie. Dat kan een voordeel zijn: trouwe lezer zien hun vertrouwde product terug op de iPad.
Maar het kwaliteitstijdschift heeft als eerste tijdschrift van het Amerikaanse Hearst-concern nu een iPad applicatie laten verschijnen. En die is anders en zeer de moeite waard!
Op hoofdlijnen is de inhoud gelijk aan het papieren nummer. Maar als je de applicatie start wordt je eerst verrast door een klein (10 seconden) introductie filmpje (welkomswoord van Javier Bardem) die de prachtige art-direction van het tijdschrift op ipad ondersteunt. De oriëntatie van de pagina’is gefixeerd op vertikaal. De hoofdnavigatie is op een zwevende balk bovenin. De navigatie door de inhoud gaat via een geïllustreerde schuifbalk. Beide balken verdwijnen met een tikje op het artkel. De verdere vingernavigatie is zeer eenduidig: links-rechts door de artikelen; boven naar beneden dieper het artikel in.
De advertenties (Lexus is de enige adverteerder) zijn oogverblindend en interactief en naast prachtige fotowerk ook bewegend en te besturen, zodat de mogelijkheden ook verbinding te hebben met het net, volledig worden uitgenut).
Onderaan is een balk voor de browsende navigatie, uiteraard bestuurd met je vingers. De artikelen zijn evenals de tijdschrift vormgeving goed leesbaar. Kortom de applicatie blijft dicht op de positionering van het tijdschrift zelf, maar gebruikt op de iPad ten volle de mogelijkheden van navigatie, interactiviteit en functies van de Social Media: plaatsen van commentaren. Er zijn een paar leuke animaties (“The new rules for men”. In het artikel over Javier Bardem leest hij in een video in het Spaans een gedicht voor. En bij het artikel Style de mogelijkheid om het model van de drager van een tweet jacket rond te draaien. En wanneer in een tekst een verhaal van Toergenevs “Eerste Liefde” wordt besproken kan de hele tekst van dat verhaal gelezen worden.
En je betaald er de normale losse nummer prijs voor: $5! Dat is prettig voor de uitgever die hoopt dat spoedig in iTunes de mogelijkheid om abonnementen te verkopen komt. De applicatie is rond de 90Mb en dat is zeer klein vergeleken met andere tijdschrift-nummers (Wired meer dan 500Mb!). Ok, de applicatie is niet tastbaar; je mist de geur van drukinkt en papier. Mogelijk dat de papieren versie overzichtelijker is voor het gebruik, maar voor mij leidt het geen twijfel dat binnen drie jaar in het merendeel van de huishoudens in Amerika een iPad/tablet voorhanden is en dat deze versie van een tijdschrift het in zich heeft populairder te worden dan de papieren versie, waarvoor je je in ieder geval naar een kiosk of winkel moet begeven om er over te kunnen beschikken.
Esquire zet na Wired een trend, en ongetwijfeld zullen er collega-uitgevers zijn die geheel andere navigaties en functionaliteit gaan ontwikkelen. wat dat betreft zijn dit nog maar de eerste stappen van een tijdschriftenuitgever op het nieuwe pad van uitgeven. De website van Esquire kan nu worden omgebouwd naar een marketing site voor de verkoop van de losse nummer voor de iPad. Er gaan spannende tijden aanbreken voor uitgevers met nu wel eens uitzicht op behoorlijke inkomsten.
Wij kijken uit naar de volgende innovatieve magazine apps.