Google zal problemen krijgen indien het zijn model niet differentieert. Dat heeft Carol Bartz, chief executive van concurrent Yahoo, gezegd in een interview met BBC News.
Bartz voegde er aan toe dat Google heel wat meer zal moeten doen dan zich alleen maar te richten op de zoeksector. Google zou volgens haar elk jaar een omvang ter grootte van Yahoo aan zijn activiteiten moeten toevoegen. Daarmee reageert Carol Bartz op vragen of de opeenstapeling van netwerken van websites en services bij Yahoo wel voor een duidelijk merkimago zorgen.
Carol Bartz stelt dat zoekactiviteiten slechts de helft van de activiteiten van Yahoo vertegenwoordigt, terwijl dat bij Google ongeveer 99,9 procent is. “Yahoo en Google zijn concurrenten in de zoekmarkt, maar Yahoo heeft daarbij in de Verenigde Staten slechts een marktaandeel van 17 procent, tegenover een aandeel van 65 procent voor Google,” aldus BBC News. “Yahoo heeft echter meer dan zeventig websites en services, waarvan er vele in twintig verschillende talen toegankelijk zijn.” Yahoo is één van de grootste websites ter wereld en telt volgens analist Nielsen meer dan tweehonderd miljoen bezoekers.
Sommigen hebben kritiek op Yahoo omdat het bedrijf te groot zou zijn geworden, onvoldoende gebruik zou maken van zijn overnames en teveel websites zou tellen. Het technologieblog Techcrunch merkte eerder al op dat Yahoo een bestemming is waar startups een stille dood sterven. “Maar Carol Bartz stelt dat de brede portfolio van Yahoo op lange termijn een voordeel zal blijken te zijn,” merkt BBC News nog op. “Ook merkte Bartz op dat Yahoo stand kan houden tegenover Facebook. Daarbij wees ze er op dat door alle websites van Yahoo sociale aspecten lopen.” [via]