Traditionele reclamebureaus dreigen in een aantal marketing-sectoren een achterstand op te lopen tegenover techbedrijven als Google en Facebook. Dat laat Fernando Rodés Vilà, chief executive van het reclameconcern Havas, weten in een interview met The Wall Street Journal. Die techbedrijven noemen zichzelf volgens Rodés Vilà weliswaar geen reclamebureau, maar bieden toch een aantal specifieke marketing-services, zoals het opvolgen van online gegevens, aan.
“Cliënten vragen services waarin de traditionele reclamebureaus nog geen expertise hebben,” merkt Rodés Vilà op. “De reclamesector was bijzonder succesvol in de jaren zestig, zeven en tachtig, maar heeft niet gereageerd op de intrede van het internet. De sector is bijzonder traag geweest in de adoptie van die nieuwe technologie en heeft toegelaten dat alle andere spelers uit de online keten die leemte hebben ingevuld.”
Rodés Vilà merkt op dat de digitale sector het voorbije jaar ongeveer 20% van de totale omzet van Havas vertegenwoordigde. Vier jaar geleden was dat slechts 9%. Hij voegt er aan toe dat de bestedingen in digitale media in de toekomst nog verder zullen toenemen. Rodés Vilà schat dat een aantal grotere klanten in de toekomst wellicht meer dan 50% van hun marketing budgetten aan digitale campagnes en platformen zullen besteden. Via