Voor diegene die het gemist hebben. Hyves maakt het vanaf vandaag mogelijk om gebruik te maken van Hyves Mobile. Hiermee kunnen Hyvers onderling gratis bellen en sms’en. Gebruikers kunnen onderling kosteloos tot 1.000 minuten en/of sms’jes per maand verzenden. Hyves verwacht dat de markt van mobiele communicatie er anders uit gaat zien de komende jaren.
Yme verklaarde het volgende via Twitter: ‘Spraak en SMS is ook communicatie, en we hyven steeds meer op mobiel. Die werelden smelten samen. We bellen en sms’en nog best veel.’ Hyves gelooft er helemaal in. Gaan ze zich op deze manier onderscheiden van Facebook?
Op Emerce eDay had ik een gesprek met Yme over het antwoord van Hyves op de toenemende populariteit van Facebook in Nederland. Hij vertelde mij dat ze daar druk mee bezig zijn, maar kon geen concreet antwoord geven op deze vraag. Het is een vraag die bij veel internetgebruikers in Nederland leeft, want de tijdsbesteding op Hyves neemt af.
Toch presenteerde Yme onlangs indrukwekkende social media cijfers over de Nederlandse markt. In deze cijfers kwam nadrukkelijk naar voren dat Hyves nog steeds erg groot is in Nederland. Het platform werd in augustus 2010 door gemiddeld 2.554.000 internetgebruikers dagelijks bezocht. Echter in februari 2010 zag Hyves gemiddeld 3.058.000 bezoekers voorbijkomen, een daling van 504.000 gemiddelde dagelijkse bezoekers in slechts 6 maanden.
Het wordt dus tijd voor een nieuwe insteek bij Hyves. Gaat ze dit met Hyves Mobile lukken? Begrijp me niet verkeerd, ik gun het Hyves van harte! Een mooi Nederlands bedrijf dat succesvol is op social media, moeten we koesteren. Daar hebben we er tenslotte niet veel van. Maar ik zie een duidelijke trend van gebruikers die hun heil zoeken op Facebook.
Daarom de volgende vragen aan jullie. Gaat Hyves Mobile, Hyves een duw in de goede richting geven? Vind jij dat Hyves Mobile een (deel van het) antwoord is op de aanhoudende groei van Facebook in Nederland?
Update: Een kleine wijziging op de cijfers. Inmiddels is er weer sprake van een dagelijks bereik van 3 miljoen bezoekers. In de zomermaanden is er altijd sprake van een zomereffect, waardoor het aantal wat lager lag. “Je aanname in het artikel dat Hyves minder gebruikt wordt klopt dus niet”, aldus Yme Bosma.