68% van de Nederlandse internetters maakt gebruik van sociale netwerksites. In totaal gaat het om 10 miljoen mensen. Hyves is de populairste site met 50% van de Nederlandse gebruikers, 44% maakt gebruik van Facebook. Twitter kent inmiddels 17% adoptie onder de Nederlandse websurfers.
Nederland heeft een iets lager gebruik van sociale netwerken dan het Europese gemiddelde (73%). Vooral Oost- en Zuid-Europa hebben een hogere adoptie. Nederland blinkt dan weer uit in het gebruik van LinkedIn (20%). Het gebruik van deze site ligt hoger dan het Europese gemiddelde (11%). Dit zijn enkele conclusies uit een studie van InSites Consulting uitgevoerd in 35 landen onder meer dan 9.000 consumenten.
“Deze cijfers tonen dat sociale netwerksites ondertussen in alle lagen van de bevolking zijn doorgedrongen. 21% van de Facebook gebruikers zijn ouder dan 55. Bij een analyse van de gebruikers gaat het echt om iedereen: jong, oud, werkend, werkloos.” aldus Steven Van Belleghem, Managing Partner InSites Consulting.
Uit de studie van InSites Consulting blijkt dat Twitter het buitenbeentje is onder de sociale netwerken. 81% van de Nederlanders kent Twitter, maar slechts 17% maakt er gebruik van. De intentie om Twitter te gaan gebruiken is wel aanwezig: 14% van de niet-gebruikers is van plan om er binnenkort mee aan de slag te gaan.
“Twitter is een bijzonder sociaal netwerk. De gemiddelde leeftijd op Twitter is lager dan op Facebook en het gaat vooral om de actieve bevolking. Het directe effect kan klein lijken omdat het aantal mensen beperkt is, maar het type mensen op Twitter zorgt echter voor een groot indirect effect. Journalisten volgen Twitter berichten goed op en publiceren ze in de krant. Hierdoor is de link en de impact naar de traditionele media groter dan Facebook.” aldus Van Belleghem.