Een paar dagen geleden verscheen de film “The Inner Room” op BitTorrent. Waar sommige filmproducenten dat als een bedreiging zien, is voor producent Mark Diestler precies het tegenovergestelde. Al maanden was hij aan het wachten tot piraten de film op zouden pakken, en nu de film uit is ziet hij de film extra exposure krijgen. De film is nu namelijk de top 250 van de IMDb movie meter binnen gekomen.
Bedrijven als Brein & de MPAA claimen vaak dat piraterij niet alleen de grote studios treft, maar ook de kleinere onafhankelijke producties. Maar volgens producent Mark Diestler is het niet zo zwart en wit. Vorige week verscheen zijn film “The Inner Room” online, en zoals zo vaak het geval is werd deze door duizenden gedownload en weer gedeeld op BitTorrent.
Binnen 24 uur hadden 5.000 mensen een kopie te pakken zonder daarvoor te betalen. Voor sommige filmproducenten is dit een doomscenario, maar Diestler is daar duidelijk niet mee eens, hij ziet al deze BitTorrent downloads als een goede manier om exposure voor de film te krijgen die hem bloed, zweet en tranen gekost hebben om te maken.
“Ik heb veel liever 500.000 downloads dan 5.000, al zal onze distributeur daar anders over denken. Het ergste dat kan gebeuren met een kleine film, iedere film eigenlijk, is te vervallen in vergetelheid. 500.000 mensen kunnen hem downloaden en de film haten, maar in mijn gedachten is dat beter dan er helemaal niets over te horen,” aldus Diestler tegenover TorrentFreak.
“In the end not everyone is going to hate it, some will like it and you would hope that a lot of people would enjoy it – and even more importantly talk about it. That buzz would hopefully translate to additional sales of the film. People buy the DVD to see the bonus features or just to help support the filmmakers of a film that they really enjoyed.”
The filmmaker explains that unlike the big Hollywood productions, most of the independent films that get made have a negligible advertising budget. For these films, BitTorrent ‘piracy’ serves as promotion. Diestler has witnessed the power of BitTorrent first hand when a friend’s film blew up thanks to piracy two years ago.
“When you are a small film with zero money for advertising, BitTorrent can get your film out there and get people talking about it – that is all advertising really does anyway. It’s certainly an interesting question. Being friends with Jamin and Kiowa Winans – the filmmakers behind the film ‘Ink’ – I am very close to this topic,” he says.
When the “The Inner Room” was released the people behind the movie even toyed with the idea of pirating the film themselves to gain exposure. But eventually they decided to leave that up to the pros.
“I remember the topic coming up with a few people involved in the film a couple of months before the release of our film on DVD if we should consider ‘leaking’ the film to bit torrent. My first response was even I wanted to, I wouldn’t know how. Even more importantly, do it properly. I would have to hire someone to do it! How lame is that?”
“In the end, we figured it would show up on BitTorrent regardless, so no need to post it ourselves. It took a couple of months, but sure enough, it finally showed up. Now we just have to hope to gains steam and people watch the film, enjoy it, and talk about it,” Diestler concludes.
Thus far The Inner Room has done “great” on BitTorrent resulting in the much anticipated buzz. Just a few days after it was pirated the movie saw a huge bump on IMDb’s movie meter where it’s currently ranked 250. And although the exposure is nowhere near that of “Ink,” the makers are content with the publicity BitTorrent pirates have given them thus far.