17.03.2011
Social Media

Intranet Congres 2011: Van zenden naar ‘The Social Workplace’. Who will lead?

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media
intranet-congres-2011-van-zenden-naar-th.jpg
intranet-congres-2011-van-zenden-naar-th.jpg

Het dinsdag gehouden Intranet Congres 2011 ging bijna exclusief over de sociale kant van het intranet. Functies die we kennen van social media worden intern gebruikt binnen de organisatie, waardoor medewerkers op nieuwe manieren kunnen samenwerken, kennis delen en communiceren. Op een sociaal intranet. Wat mij opviel was dat ongeveer 75% van de bezoekers uit Communicatie kwam, 25% IT en slechts een fractie HR, marketing en ‘business’. Mij werden 2 dingen (wederom) duidelijk: 1) Interne Social Media gaat samenwerken en communicatie veranderen en het enthousiasme is groot, maar 2) De beslissers zitten niet in de zaal. Het zal nog een hele kluif worden om die te overtuigen. Want samenwerken en nieuwe manieren van werken gaat verder dan het intranet zoals die momenteel wordt beleefd.

‘The social workplace’ gaat volgens de sprekers niet over social tools, maar over ander gedrag, de bereidheid tot delen en transparantie, niet over apps, maar over een app-store, niet over technologie, maar over platformen, niet over controle, maar over transparantie, niet over kennis=macht, maar over kennis delen, niet over zenden, maar over faciliteren. 

Dion Hinchcliffe: ‘Search finds you’, dit betekent dat informatie vanzelf naar je toekomt, zonder dat het spam is. Wanneer het jou uitkomt, en gefilterd door de mensen waarvan jij hebt aangegeven dat die interessante zaken delen. 80% van alle social platformen overigens zijn volgens hem gebaseerd op SharePoint, Jive of Lotus Connections. En die laatste 2 hebben vooral in de US voet aan de grond. Het is niet toevallig dat dit allemaal geen losse tools zijn met 1 of 2 functies of kanalen, zoals Yammer, maar een suite aan functies, die elkaar versterken. Vooral op gebied van het vinden van expertise is dit van belang. Expertise wordt gedeeld via documenten, artikelen, updates (microblogging), profielen, video, etc. Het belangrijkste onderdeel van ‘interne social media’ is het vinden van mensen met een bepaalde expertise (zie infographic). Dat kan dus volgens Dion alleen effectief gebeuren wanneer die verschillende kanalen op 1 platform beschikbaar zijn.

De meeste sprekers vinden SharePoint overigens niet sociaal genoeg, maar waren het wel eens over de robuustheid van het platform. De gebruiksvriendelijkheid en de sociale functies kunnen door 3rd party software gerealiseerd worden. Zij kunnen innovativiteit brengen en zijn niet gebonden aan lange release trajecten. En dat is dan weer goed nieuws voor onze Social Suite

Volgens Jane McConnell is intranet wel degelijk de spil van de ‘Social Workplace’. Zij geeft aan dat in verschillende stadia Intranet, Collaboration en Social (Communication and Knowledge Sharing) zullen convergeren in een Sociaal Intranet, waarbij Communicatie de lead zal nemen, maar dat moet doen in combinatie met de andere functionele gebieden van de organisatie. Zeker ook met HR. Governance klinkt als heel erg 2010, maar Jane McConnell ziet governance als het sturen van enthousiasme en richtlijnen en het monitoren van wat er speelt en daar op in spelen, als regisseur van de organisatiebrede communicatie en dialogen. Dat is de rol voor Interne Communicatie van de toekomst. Wishful thinking? Wie kan verschillende managementlagen overtuigen en meenemen? Die zal de lead nemen.

Opvallend was ook het enthousiasme over ‘Enterprise App Stores’, waarmee gebruikers op het interne platform zelf de apps kunnen uitkiezen die zij graag gebruiken. Dit heeft als voordeel dat mensen hun eigen (virtuele) werkplek kunnen indelen en naast de vaste communicatie tools zoals microblogging en email, ook apps als ‘de verkoopresultaten in mijn regio’ kunnen plaatsen op hun dashboard. Dit heeft ook een enorme invloed op de innovativiteit van de manier van werken binnen een organisatie. Doordat de gebruiker centraal wordt gezet, zal hij meer geneigd zijn mee te denken en doordat feedback snel en duidelijk is. Maar ook doordat men op alle plekken binnen de organisatie zelf apps kan laten bouwen en in de app-store kan plaatsen en doordat zij ook keuze hebben in welke partij dat bouwt of levert. Daardoor is een innovatie, gebruikersgestuurd, snel gerealiseerd. Het zet je tevens aan het denken over licentiemodellen. Zie bijvoorbeeld: Presto, SalesForce App Exchange, Jive Apps Market en Attini App Store voor SharePoint. Ook goed nieuws dus.

Andere sound bites:

Bij IBM is het aantal email omlaag gegaan met 29%, doordat management vertelde dat werknemers meer moesten communiceren via het sociale platform

Veel organisaties beginnen zich te beseffen dat zij worden gegijzeld door Yammer, een tool dat door werknemers op de werkvloer wordt gestart en wanneer er veel gebruikers op zitten beseft management dat gebruikers en zij zelf meer (functionaliteit, permissies en mogelijkheden) willen en dat daar dan dik voor betaald moet worden. Zo kun je bijvoorbeeld maar 5 mensen deleten per maand. Je wilt als organisatie van duizenden werknemers niet dat er mensen rondlopen die vertrokken zijn en die je niet kunt verwijderen. Veel organisaties zijn daarom aan het migreren naar andere systemen

HTML5 wordt cruciaal voor het bouwen van mobiele apps voor the social workplace, als onderdeel van het sociale platform

Het kost organisaties gemiddeld meer dan 12 maanden om een dergelijk platform te realiseren. Overigens verbaast mij dat. Ik ken organisaties die daar korter over doen 🙂

SharePoint Happens

ThePlatformFormerlyKnownAsIntranet zal hergedefinieerd worden

Het platform en presentatie van Ziggo werd erg goed ontvangen: Een SharePoint platform, waar veel ‘add-ons’ resulteren in een gebruiksvriendelijk platform met onder andere blogging, dialogen en wiki. Daar komt binnenkort YouTube functionaliteit bij

‘Ik heb nog nooit zoveel vrouwen op een IT-event gezien’

Rabobank heeft nu meer dan 3000 gebruikers op de gratis versie van Yammer. Daar zitten dus ook mensen op die al bij Rabobank vertrokken zijn. De presentatie van Maarten Korz en Laurens Aandewiel werd zeer goed ontvangen, met slimme strategieen om mensen enthousiast te maken voor gebruik van microblogging

‘Iedereen is nog zoekende…’

‘Gedrag van organisaties verandert sneller dan dat IT systemen aangepast kunnen worden.’ Ik vermoed dat deze persoon erg optimistisch is over de snelheid van verandering van gedrag. Hoe dan ook, nergens binnen de enterprise wordt er meer verwacht van technische innovatie dan op dit vlak. Daarom is het belangrijk om niet het wiel opnieuw te gaan uitvinden

De homepage van een intranet moet een persoonlijk dashboard zijn, zonder ruimte voor gepushte content

Enterprise 2.0: Blogs, Wiki, reacties, Discussions. Enterprise 2.1: Activity streams, Microblogging and Rich Dynamic User Profiles (en dus effectief vinden van expertise). Enterprise 2.1: Social Operating System: Platform met sociale apps en integraties met allerhande externe apps en sociale netwerken, die de sociale workplace ‘connected’ maakt 

Afsluiter door Peter Hinssen:

https://youtube.com/watch?v=R260GMChIwc%3Ffeature%3Doembed

Share this post