15.08.2011
Marketing

Grohe is te bescheiden

By: Jeroen de Hooge

BlogMarketing
grohe-is-te-bescheiden.jpg
grohe-is-te-bescheiden.jpg

Recall-acties zijn hot. Kwade tongen beweren zelfs dat sommige product recall-acties, zoals geadverteerd in de bladen, geen ander doel dienen dan aandacht trekken voor het product en het zogenaamd goede gedrag van het bedrijf.

En dat zal vast ook wel voorkomen. Bedrijven die heel goede producten leveren krijgen namelijk bijna nooit de kans te laten zien dat ze ook heel goede service kunnen bieden. Grohe is zo’n bedrijf. Maar nu hebben ze toch een erg goede service-actie uitgevoerd.

Een jaar geleden kochten wij de inbouwboiler Grohe Red. Voor in de keuken: altijd kokend water, zo uit de kraan. Handig!

Afgelopen maand kregen we opeens een brief van Grohe: “een onderdeel van de boiler voldoet niet aan onze hoge kwaliteitsnormen.” en “We komen uw boiler kosteloos omruilen voor een nieuwe.”  Niet eerst even nakijken, geen onderdeeltjes vervangen, maar gewoon in één keer omruilen!

En zo gebeurde vanmorgen. Binnen drie kwartier gepiept. Elk jaar een nieuwe boiler, wat wil je nog meer? Nou, volgens Grohe misschien wel een regendouche? Dus krijg je ‘voor het ongemak’ ook nog een Rainshower Icon douchekop, ter waarde van 119 euro.

Ik was een beetje overdonderd door zoveel service. Onder het motto: “bent u tevreden, zeg het anderen…” wilde ik dit natuurlijk meteen online aan de hele wereld laten weten. Bij deze. Maar of @Grohe_nl het dan ook mee krijgt..? Het zal me benieuwen. De Twitter feed startte een jaar geleden vol goede moed met de ijzersterke openingstweet: “De eerste tweet van #Grohe #Nederland, hoe komen we snel aan veel volgers?”


Vervolgens doen ze één maand goed hun best, en eindigen dan abrupt met “Elke dag een goede bui met de #GROHE Rainshower”. Wél elke dag een goede bui, blijkbaar, maar elke dag een goede tweet is te lastig. Of gewoon teruggefloten door het moederbedrijf in Duitsland? 

En dat terwijl ze toch binnen een maand met 39 updates 407 volgers hebben weten te scoren.  De mission van Tweet#1 aardig accomplished, lijkt mij.

screenhunter-11-aug-15-15-03.jpg
screenhunter-11-aug-15-15-03.jpg

Het is duidelijk, van het PR motto “Be good AND tell it”, heeft Grohe Nederland alleen het eerste deel onder de knie. Maar dan ook heel goed. Meer verstand van service dan van social media, denk ik.

En als ik eerlijk ben: liever zó dan omgekeerd. Ze hebben er wat mij betreft toch weer een fan bij!

Share this post