Op zaterdagmiddag 16 april 2011 wordt op de Grote Markt in Groningen de eerste aflevering georganiseerd van Dutch National Foursquare Day. Gebruikers van het location based social network Foursquare checken om exact 14.00 uur op de Grote Markt in en verdienen daarmee een badge. Groninger middenstanders hebben het evenement massaal omarmd en acties gekoppeld aan het tonen van deze badge. Hiermee is het platform in één klap ook waardevol voor het winkelend publiek. Meer informatie over World Foursquare Day vindt u op 4sqday.com.
16 april National Foursquare Day in Nederland
Op 16 april vieren alle Foursquare gebruikers wereldwijd Foursquare (42) Day (4sqday.com). Ze wensen elkaar via het nieuwe location based social network een ‘happy foursquare day’ en verdienen daarmee de felbegeerde Foursquare Day badge. Ritzo ten Cate (deondernemers.nl) neemt het stokje voor Nederland op en organiseert samen met andere adepten de eerste landelijke aflevering op de Grote Markt in Groningen. Het grote verwachtte succes van het evenement is volgens Ten Cate nu al te danken aan de Groninger middenstanders: “Zij zorgen ervoor dat je badge ook écht iets waard wordt. En zo wordt het naast een leuk grapje voor early adopters ook voor het winkelend publiek een dag waar je keihard voordeel kunt scoren.”
Nu al meer dan 35 deelnemende bedrijven
Middenstanders uit de stad Groningen hebben massaal acties verzonnen om Foursquare Day tot een succes te maken. De acties variëren van een biertje bij De Drie Gezusters voor één euro tot een gratis dagje rijden in een Audi A3 Cabrio of TT. Van een dikke korting op een reis tot als VIP naar FC Groningen – PSV. Van 50% korting op een brest of back wax tot een gratis beklimming van dé Martinitoren. “We verwachten dat meer dan 50 bedrijven gaan meedoen. En daarmee hebben we de grootste Foursquare actie in Nederland,” aldus Ten Cate.
Sterke toename Foursquare gebruik
Alle reuring rondom Foursquare Day heeft in Groningen een sterke toename in gebruik bevorderd. Het geschat aantal Groninger gebruikers steeg in de afgelopen twee weken van zo’n 1000 naar meer dan 1500. “En je ziet ook steeds meer mensen inchecken en tips met elkaar delen. Ik acht hiermee de kans groot dat Foursquare snel een kritische massa bereikt in Groningen en daarmee bijna zo waardevol wordt als je bonuskaart,” suggereert Ten Cate.
Interessant experiment
Ten Cate noemt Foursquare Day vooral een interessant experiment: “Het is de eerste keer in Nederland dat middenstanders en het winkelend publiek grootschalig voordeel kunnen behalen met een location based social network.” Waar Foursquare over drie maanden staat weet volgens hem niemand. Wel meldt Ten Cate dat Facebook half maart Places in Nederland heeft gelanceerd en dat hij daar veel van verwacht. “Want Facebook heeft in Nederland meer dan vier miljoen gebruikers en dat is aanzienlijk meer dan Foursquare op dit moment.”
De organisatie van het event rekent op deelnemers uit het hele land. “Want om exact 14.00 uur is op de Grote Markt de felbegeerde Foursquare Day badge te verdienen. Daarnaast hopen we de eerste super-swarm-, super-duper-swarm- of wellicht zelfs de eerste epic-swarm-badge van Nederland te kunnen uitdelen,” vertelt Ten Cate.
De deelnemers van de dag onderhouden contact met elkaar via de Facebook Page, Twitter en de officiële Meetup-pagina. Middenstanders kunnen hun acties melden bij Ten Cate tot vrijdagmiddag 15 april 14.00 uur.