10.03.2012
Events

Bing Gordon plaatst games naast Gutenberg

By: Johan Voets

BlogEvents

Wie zijn naam niet kent, is  – onbewust – bekend met zijn werk. Bing Gordon, voorheen topman van gamesfabrikant Electronic Arts, is betrokken bij Amazon en social game gigant Zynga. Daarnaast is hij als partner actief bij investeringsmaatschappij KPCB. In een interview met Businessweek-journalist Brad Stone tijdens SXSW gaf hij zijn insights op het gebied van gamification en de sociale laag van het internet.

bing-gordon-plaatst-games-naast-gutenber.jpg
bing-gordon-plaatst-games-naast-gutenber.jpg

“Beyond The Buzzwords”, zo kopte de naam van de sessie. Of het kwam door de slechte voorbereiding van Stone of het constante onderbreken door de mobiele telefoon van Gordon is me nog niet duidelijk, maar heel ver “beyond” is het gesprek helaas niet gekomen.

Toch is Gordon een luisterend oor waard. Zijn jarenlange ervaring heeft hem een rits aan interessante anekdotes opgeleverd waar je soms even goed in moet vissen om er een mooie waarde uit te halen.

Gordon staat bekend als een eigenwijze man met een uitgesproken mening. Dat leverde hem, in zijn rol als manager bij EA Sports, nog eens een pittige discussie op met Steve Jobs van Apple. Begin 2001 stelde Apple’s topman dat “geen enkel zinnig mens ooit geld zou gaan betalen of harder zou gaan werken voor virtuele goederen“. Gordon reageerde gevat: “But people already buy Nike Air’s, which is basically a 7 dollar shoe with a $93 virtual addition“.

Terug naar het heden zien we dat “gamification” een behoorlijk hippe term is geworden en spelers wereldwijd bereid zijn om in de buidel te tasten voor allerhande virtuele goederen. En met diverse nieuwe initiatieven belonen gebruikers met virtuele badges, “stickers” of andere beloningen. En met goede reden, aldus Gordon: recent onderzoek heeft aangetoond dat gebruikers die geloven in virtuele beloningen tot twee keer meer “output” leveren dan reguliere gebruikers.

Een logische innovate, aangezien de aankomende generates meer dan ooit opgroeien met video games en game mechanisme. “We’re getting to a point where games are right next to Gutenberg“, aldus de Amerikaan.

Aan ondernemers adviseert hij dan ook om vandaag nog een gamer in het bestuur of hoger management op te nemen. De kans is namelijk groot dat je nieuwe klant een gamer is, gewend aan instant feedback loops en allerhande andere game mechanisme. Wil je een marktleider worden, bouw dan de juiste mechanisme in.

Maar ooh het onderwijs moet er volgens Gordon san gel oven: “we’re moving form a learning by memorization culture to a more learning by experiencing one“. Daar golden de huidige opleidings-“fossielen” volgens de Amerikaan nog lang niet aan. Met ten knipoog adviseert him dan ooh san studenten: “if you don’t have a degree yet, go play World Of Warcraft and learn the management skills of tomorrow“.

Voor Bing Gordon is het helder: “The feature of education is [football game] John Madden.”

Share this post