14.11.2011
Social Media

@100XHollands ‘Twitterkookboek’

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media
100xhollands-twitterkookboek.jpg
100xhollands-twitterkookboek.jpg

Ik stuitte onlangs op een bijzonder initiatief van cateraar, kok en winkelier Eke Mariën. Eke Mariën van Boerenjongens eetwinkel in Amsterdam IJburg, stelt voor Karakter Uitgevers een kookboek samen met de top 100 van de meest gegeten gerechten in Nederland. Een soort canon van onze keukens in de sfeer van de boerenkool-met-worst-gezelligheid van het TV succes “Ik hou van Holland”. Op zich niets bijzonders, er is ook een prachtig boek “Dit is Nederland in 80 meesterwerken” waarin de belangrijkste Nederlandse schilderijen worden besproken. We zijn op aangeven van onze aanstaande Koningin de laatste jaren dol op overzichten en lijstjes die naar spruitjes ruiken en dus onze identiteit bepalen. Het bijzondere aan 100X Hollands is dat het boek voornamelijk wordt samengesteld aan de hand van suggesties die de auteur dagelijks via Twitter en Facebook binnenkrijgt.

Volgers van het Twitter account @100xhollands en Facebook.com/100xhollands wordt gevraagd om iedere dag te laten weten wat de pot schaft. In 3 weken tijd zijn er via deze media 600 reacties ontvangen. Half januari moeten dat er enkele duizenden zijn en worden de 100 meest gegeten gerechten vastgesteld. Vervolgens zal Eke de recepturen gaan testen en uitwerken. Eke Mariën: “Veel volgers laten elke dag weten wat ze eten en voegen daar bovendien nog een foto aan toe”. Er is overigens een duidelijke tweedeling te maken in de ontvangen berichten: “er zijn echte ‘foodie’s’ die vooral hippe en ingewikkelde gerechten lijken te eten, maar er is ook een groep die het simpel houdt: allerlei variaties van stamppot, pizza en pasta doen het erg goed”. Originele inzendingen krijgen speciale aandacht en worden in de vorm van quotes onder de naam de inzender opgenomen in het boek.

Om volgers en inzendingen te werven verloot de auteur zo nu en dan enkele van zijn eerder uitgegeven kookboeken onder zijn volgers en inzenders. Het eindresultaat van deze digitale crowdsourcing productie wordt gewoon analoog op papier uitgegeven en moet in mei 2012 in de winkels liggen. Ik ben benieuwd of er ook een recept met spruitjes in staat.

Share this post