27.06.2011
Technology

Wat is er nieuw in Analytics v5?

By: Derek Visser

BlogTechnology
wat-is-er-nieuw-in-analytics-v5.jpg
wat-is-er-nieuw-in-analytics-v5.jpg

Door de veelzijdigheid, het gebruikersgemak en de grafische interface is Google Analytics een populair statistiekpakket onder online marketeers en website eigenaren geworden. Ook het feit dat Google de voormalige Urchin software gratis beschikbaar heeft gesteld draagt natuurlijk bij aan de populariteit ervan. De laatste grote wijzigingen in Google Analytics vonden zo’n 1,5 jaar geleden plaats, voor Google een lange tijd. Sinds kort heeft Google echter Analytics v5 vrijgegeven, tijd voor een verkenning.

Wanneer je inlogt in Analytics krijg je nu nog de oude, vertrouwde interface voorgeschoteld. Afhankelijk van je taalinstellingen is een kleine link met ‘New Version’ of ‘Nieuwe versie’ bovenaan je scherm verschenen wanneer je inlogt in Analytics. Door hierop te klikken schakel je over naar de nieuwe versie. Ook geeft Analytics meteen de mogelijkheid tot het instellen van v5 als standaardversie. Het zal niet lang duren voordat deze vernieuwde versie de standaard wordt. Goed om nu alvast de mogelijkheden van Analytics v5 te ontdekken!

Het eerste dat opvalt is de nieuwe vormgeving. Deze is geheel in lijn met de makeover die we al bij andere Google producten hebben gezien zoals de zoekmachine en Adwords. Twee onderdelen die eerder verscholen zaten in de linker navigatie hebben nu een meer prominente plek gekregen: Dashboards en Aangepaste rapporten. Deze functies zijn namelijk behoorlijk uitgebreid. Zo is het nu mogelijk meerdere dashboards in te stellen zodat je snel een overzicht krijgt van de siteprestaties op meerdere gebieden.

De dashboards wil ik iets langer bij stilstaan. Vooral voor gebruikers die minder bekend zijn met Analytics zijn deze dashboards uitermate handig. Ze zijn namelijk geheel aan te passen zodat elk bedrijfsonderdeel een eigen dashboard heeft met voor hun de meest relevante statistieken.

Afgezien van een frisser ogend ontwerp zijn de standaardrapportages in Analytics vrijwel onveranderd gebleven. Vrijwel omdat er hier en daar wel wat leuke nieuwe functies verscholen zitten. Bijvoorbeeld in het onder zoekmachine specialisten erg populaire rapport ‘organisch verkeer’. Als weergaveopties kenden we al het taartdiagram, de tabel en de vergelijking. Hier is de ‘Term cloud’ aan toegevoegd. Doordat de grootte van de woorden is gekoppeld aan een indicator als aantal bezoeken ontstaat een goed beeld van de meest populaire zoekwoorden. Overigens werkt deze weergave natuurlijk ook bij Adwords verkeer.

Wanneer we in het rapport verkeersbronnen blijven is een tweede nieuwe functie te ontdekken. Waar we voorheen met geavanceerde segmenten moesten werken om twee verkeersbronnen te vergelijken in een grafiek kan dat nu met de functie ‘plot rows’. Door eenvoudig de selectievakjes voor de rijen die je met elkaar wil vergelijk aan te klikken en hierna op de knop ‘Plot rows’  te klikken worden de verschillende rijen in 1 grafiek weergegeven.

Eerlijk is eerlijk; deze derde innovatie heb ik vernomen via een ander bekend blog en vond het zeker even de moeite waard te vermelden. Waar de laadtijd van de website voorheen via Webmaster Sitetools te bekijken was is deze functie nu ook in Analytics beschikbaar, door een simpele aanpassing aan de trackingcode te maken. Dit werkt door het toevoegen van het regeltje  _gaq.push([‘_trackPageLoadTime’]); in je trackingcode. Ongetwijfeld wordt dit in de toekomst onderdeel van de standaardcode.

Wat niet nieuw is aan Analytics v5 maar wel de moeite waard om te melden is dat mobiel gebruik ook goed gemeten kan worden met Analytics. Aangezien moderne smartphones kunnen omgaan met cookies en JavaScript werkt de gewone Analytics code ook in mobiele browsers. Een ander verhaal zijn echter apps waar de ontwikkelaar zelf het een en ander aan code toe moet voegen om data te verzamelen. Het goede nieuws is echter dat ook het gebruik van apps voor de iPhone en Android gewoon met Analytics kan worden gemeten!

Share this post