Google neemt de volgende stap in het socialer maken van de zoekresultaten. Na de invoering van de +1 knop voor websites wordt deze nu ook doorgevoerd in de eigen zoekresultaten – en op Adwords advertenties.
Google heeft een flinke inhaalslag te maken als het gaat om het socialer maken van de zoekmachine resultaten, de zogenaamde SERPS (Search Engine Results Page). Waar Bing de kracht van Facebook inzet om haar zoekresultaten socialer te maken pakt Google dit aan met de +1 functie.
Door een like-achtige functie toe te voegen aan Adwords advertenties zoals we die kennen van Facebook wordt een volgende stap gezet voor relevantere zoekresultaten. Het is voor het eerst dat directe feedback kan worden gegeven op Adwords advertenties door gebruikers.
Voorheen gold clickthrough rate (CTR) als belangrijkste maatstaf voor relevantie maar waarschijnlijk gaat de +1 button hier ook een significante rol in spelen. Daarnaast is het zeer waarschijnlijk dat het aantal +1’s mede de Quality Score gaat bepalen voor zoekwoorden en advertenties in Adwords, al ontkent Google dat momenteel. De +1’s van vrienden zijn alleen te zien door in te loggen op je Google account en bevriende contacten toe te voegen.
Voorlopig is de +1 knop voor Adwords advertenties alleen te in Engelstalige zoekopdrachten. Andere talen zullen spoedig worden toegevoegd. Check hier Google’s uitleg van de +1 knop voor Adwords.