De Federal Trade Commission gaat Facebook de komende twintig jaar goed in de gaten houden op het gebied van privacy. Facebook deelt privéinformatie regelmatig aan andere partijen, waardoo gebruikers niet altijd zeker zijn over hun privacy.
De FTC eist dat Facebook zijn gebruikers goed laat weten hoe het gesteld is met hun privacy. Om de twee jaar zullen ze een intern onderzoek doen om te kijken of de sociale netwerksite zich aan de afgesproken regels houdt.
Dat de FTC streng is, weet Google maar al te goed. Vorige week kreeg de internetgigant een recordboete van 22.5 miljoen opgelegd omdat de gestelde afspraken met de FTC waren geschonden. Ook MySpace kreeg ooit een forse boete opgelegd. De FTC berust zich op een voorbeeld uit 2009, toen de vriendenlijst op Facebook als privé stond aangemerkt maar als openbare informatie te vinden was.
Ook de kracht van diverse apps moet goed duidelijk worden. Heel veel apps op Facebook hebben meer toegang tot privégegevens dan dat de meeste gebruikers weten. Dit heeft Facebook uiteindelijk ook toegegeven. Normaal gesproken kan de FTC gee boete geven voor het schenden van de privacy van gebruikers, maar nu de website onder privacycuratele staat, is dit wel mogelijk. Voor elke overtreding staat er een boete van 16.000 dollar.