Volgens bronnen dicht bij het bedrijf staat Yahoo op het punt een paar flinke aanpassingen aan Yahoo Mail door te voeren. Het zal het een strakkere “meer Gmail-achtige” look gaan krijgen. Qua functie en design is niet helemaal duidelijk wat dit zal gaan betekenen. De bronnen zeggen dat het doel van de aanpassingen, geïnitieerd door de nieuwe CEO Marissa Mayer, is om beter te kunnen concurreren met het snel groeiende mailprogramma van Google. Overigens zit er ook al een nieuw homepage design aan te komen.
“Marissa thinks Yahoo Mail has been a big missed opportunity for the company and she wants to fix that,” aldus iemand bekend met de kwestie. Een nieuwe versie zou gepland staan voor december, kort nadat de nieuwe homepage is uitgerold.
Dit zijn veel aanpassingen in een belangrijke periode voor Yahoo. Maar Mayer heeft in het openbaar aangegeven dat deze innovatieve en op mobiel gerichte producten als een belangrijke onderscheidende factor gezien worden.
Iets meer dan een jaar geleden kreeg Yahoo Mail ook al een flinke refresh. Maar sindsdien is Google’s Gmail de meest populaire e-mail service ter wereld, daarbij passeerden ze Microsoft’s Hotmail (nu genaamd Outlook.com).
Recente stats van comScore: Gmail – 287,9 miljoen unieke bezoekers wereldwijd, 286,2 miljoen voor Microsoft’s email product en 281,7 miljoen voor Yahoo Mail. In de VS heeft Yahoo nog wel de koppositie.
De maildiensten van Microsoft en Google blijven innoveren, en zeker op gebied van smartphones en tablets, en dus moet Yahoo ook zorgen dat het innovatief blijft.