03.01.2013
Mobile

Mobiele inspirator: Jan-Joost Kraal [interview]

By: Mark de Kock

BlogMobile

Na jaren ervaring bij Telfort, eBuddy en Spil games is Jan-Joost vorig jaar voor zichzelf begonnen. De eerste grote opdracht bij Marktplaats is gelijk een stevige. De strategische veranderingen binnen het mobiele deel van de Marktplaats organisatie opzetten en implementeren i.s.m James Tjan. JJ geeft zijn (wens en) verwachting voor 2013 en zet ook een misverstand over mobiel consumentengedrag recht.

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Sinds april 2012 zelfstandig ondernemer: interim en consultancy op het vlak van mobiel. Ik help bedrijven omgaan met mobiel; hun ‘desktop mindset’ te veranderen naar een ‘mobile mindset’. Geen adviesrapportjes maar praktische workshops en hands-on strategie en product ontwikkeling.
Maar 4 apps? mijn todo list in RememberTheMilk, Facebook, eBuddyXMS / Whatsapp, en Flipboard.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?

De huidige apps van Marktplaats zijn volledig herzien, onder mijn interim leiding (inmiddels heeft James Tjan dit overgenomen en gaat er nog veel moois komen). Op dit moment ben ik de mobiele visie en strategie voor en met Marktplaats aan het afronden, en ben ik hun Admarkt propositie aan het optimaliseren voor mobiel.
Daarvoor heb ik bij Spil Games de eerste basis van hun mobiele portals en games neergezet. Dat was nadat ik een kleine 5 jaar bij eBuddy de mobiele propositie en organisatie heb opgetuigd – vanaf het begin tot er verschillende apps waren voor tientallen miljoenen mensen wereldwijd.
En komend jaar, naast mijn opdrachten, gaat een groep user experience studenten van de HvA mij kennen van het vak ‘Design for small screens’ – spannend.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?

Mooie apps met een focus op user experience; er zijn echt een paar beauty’s bijgekomen die zich onderscheiden op dit vlak, zoals Circle, Wrapp, Pocket, nadat we eerder al Path hadden gezien.
Het is meer dan ooit duidelijk geworden dat het om iOS en Android draait bij app ontwikkeling. De rest zal het met een mobiele site moeten doen of in sommige gevallen een hybrid app.
Niet echt mobiel maar wel ‘mobility’: Tablet verkopen halen PC verkopen in. Mooi om te zien hoe snel de Tablet opkomt en bijvoorbeeld Amazon daar mooi op in speelt met hun Window shop app of de Fancy app: lekker visueel door het product aanbod browsen.

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?

Er is een verschil tussen wat ik verwacht en waar ik met smart op wacht.
Om met dat laatste te beginnen: iDeal op mobiel. Na een paar mooie apps hebben met name Rabo en ABN hier nog steeds geen fatsoenlijke oplossing voor, terwijl het duidelijk is dat de markt hier om schreeuwt. Mobiel geld verdienen is de Grote Uitdaging dus een focus op mobiel betalen zou ‘prettig’ zijn om de massa mee te krijgen.
In het verlengde daarvan verwacht ik wel veel van twee aspecten van m-commerce: de trend naar volledige transparantie (prijzen en producten vergelijken in de winkel) en wat Amazon in Nederland gaat doen: gaat de Kindle fire hier toch komen? gaan ze hiermee agressief de grote e-commerce partijen uit de markt drukken?

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Gebruikers beginnen op mobiel. Als je geen mobiele presence hebt gaan je gebruikers naar je concurrent die wel mobiele presence heeft. Zo simpel is het. Al zijn er meerdere bedrijven goed bezig op mobiel en is in veel (MKB) gevallen een mobiele site al genoeg, 90% van de bedrijven heeft zelfs dit nog niet. De bedrijven die al wel met mobiel begonnen zijn, gaan hopelijk voorbij het ‘ik wil ook een app’ stadium en inzien hoe ze in mobiele use cases waarde kunnen toevoegen, of zelfs hoe mobiel hun business model gaat veranderen.
Begrijp me niet verkeerd, er zijn al meerdere bedrijven die mooie dingen doen op mobiel (Appie, ING, en in de media hoek bijvoorbeeld NOS), maar de meeste bedrijven moeten nog steeds volgen.

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

De olifant in de zaal is Google: zij hebben enorme sprongen gemaakt op het vlak van user experience en laten met Google Maps op iOS weer eens zien hoe ze dit beheersen. Capture en Google Now zijn mooie voorbeelden van echt mobiel denken, al schuilt in die laatste mogelijk wel een Google Wave ( = qua concept interessant maar teveel bedacht uit wat allemaal mogelijk is in plaats van een daadwerkelijke behoefte te vervullen).
Verder ben ik onder de indruk van Ahold, Amazon en eBay: alle drie kijken ze echt naar de mobiele use case en hoe ze daar waarde toe kunnen voegen. En met succes: eBay laat dit jaar $10 miljard aan transacties via mobiel lopen.
Tot slot natuurlijk Starbucks en Square. Beiden gericht op -daar is’ie weer- betaalgemak.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?

Wat is het grote misverstand over mobiel? Dat we alleen maar haastig aan het rondrennen zijn en 3 seconden onze smartphone checken: het meeste gebruik van de smartphone is thuis, op de bank, en dan rustig een half uur achter elkaar. Behalve tekstverwerken en excellen doen gebruikers alles op hun smartphone.

Share this post