Tijdens de officiële persdag van CES 2013 kondigde Sharp vandaag een breed scala aan nieuwe producten aan gebaseerd op de innovatieve IGZO-technologie. Terwijl Las Vegas langzaam aan wakker werd, vlogen de superlatieven al snel over tribune en onthulde Sharp grootse en dubbelscherpe schermen.
Deze maandagochtend staat het tijdens de CES voornamelijk in teken van press events. Want hoewel de beurs zelf morgen pas begint, nemen de grote spelers vast een dag voorsprong om de pers de kans te geven goed te kijken naar hun nieuwe producten.
Een verstandige keus, want in het geweld van de CES dat de komende dagen zal losbarsten blijkt het al jaren dat het lastig opvallen is. En hoewel steeds meer grote merken als Apple en Microsoft er voor kiezen om eigen events te organiseren voor hun productlaunches zijn er ook dit jaar weer ongelooflijk veel merken aanwezig.
Zoals Sharp, dat dit jaar groots inzet op de nieuwe IGZO technologie. Deze nieuwe semi conductor technologie is volgens de fabrikant de toekomst van organische LED displays en zorg niet alleen voor scherpere beelden of dunnere hardware, maar moet ook zorgen voor een behoorlijk energiebesparing.
Hoewel Sharp dit ook wil gaan aantonen met telefoons en tablets, blijft de TV markt toch het belangrijkste voor het bedrijf. En dat bleek uit de presentatie van nieuwe producten voor 2013.
Want in 2013 lanceert het bedrijf niet alleen 16 nieuwe modellen in de populaire AQUOS serie, er komen ook twee Ultra HD modellen op de consumentenmarkt: de 60″ ICC Purios en Aquos Ultra HD beschikken over maar liefst 4x de resolutie van de huidige 1080p HD-tv’s.
Dat connected devices en smart / social TV dit jaar een grote rol gaan spelen – ook tijdens de CES – blijkt ook uit de nieuwe uitbreidingen die Sharp toepast. De nieuwe tv’s worden uitgerust met SmartCentral, waarbij een dualcore processor, HMTL5&Flash support, beschikbaarheid van diverse apps en connectiviteit met iOS en Android er voor moeten zorgen dat de TV het middelpunt van online beleving gaat worden.
Wanneer het gaat om formaten of resoluties staat Sharp er om bekend om een voorloper te zijn. In 2010 lanceerde het als eerste een 60″ LED-tv voor de consumenten markt en afgelopen jaar kwam daar een 90″ formaat bij.
Het lijkt er op dat Sharp die voorsprong nu ook wil pakken als het gaat om resolutie. Of dat
gaat lukken moet de tijd leren, maar indrukwekkend zijn de UltraHD’s wel!
Deze zomer komen ze op de markt, prijs nog onbekend.