Het Britse autotijdschrift ‘What Car’ voerde samen met een grote Britse autoverzekeraar een onderzoek uit bij meer dan 50.000 auto’s die tussen drie en acht jaar oud waren. Hieruit bleek dat Land Rover/Range Rover het slechtst scoorde. Zo zou 71% van deze wagens elk jaar minstens één ernstig mankement te vertonen waardoor de auto moet worden gerepareerd. Het Japanse automerk Honda, al zeven jaar op nummer één, zou het beste presteren; slechts één op tien eigenaars heeft jaarlijks af te rekenen met pech.
Merkwaardig is dat Duitse topmerken als Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen veelal onderaan de ranglijst bengelen; Volkswagen kan nog juist bij de middenmooit aansluiten. Ook het Franse Renault zou ondermaats scoren.
Een blik op de top tien leert dat de meest betrouwbare auto’s van Aziatische makelij zijn: Honda (10 %), Toyota (17 %), Lexus (18 %), Suzuki (20 %), Subaru (20 %), Hyundai, Mazda, Mitsubishi (21 %), Chevrolet (22 %) en Nissan (25 %), KIA (26 %), Ford, Skoda (31 %), Citroën (32 %), Peugeot, Daewoo, Smart (35 %), Mini (37 %), Fiat (38 %) en Seat, Volkwagen, Volvo en Porsche (39 %). Tot de onderste regionen behoren Opel (40 %), BMW (41 %), Audi (42 %), Rover, Jaguar (43 %), Mercedes (45 %), MG (48 %), Saab, Chrysler (50 %), Renault, Jeep (52 %), Alfa Romeo (55 %), Land Rover, Range Rover (71 %).
Vooral de duurdere Land Rover en het Range Rover Sport-model bleken ware probleemkinderen. Gelukkig weet de Freelander die een puike 24% behaalde het gemiddelde van het luxemerk enigzins op te krikken. Alfa Romeo’s (ouder dan 3 jaar) zouden vaak worden binnengebracht binnegbracht wordt die ouder dan drie jaar is, dan blijkt dat om de ophanging te gaan. Waar Renault het merk blijkt te zijn met de meeste defecten in de categorie ‘electrical faults’, zit het probleem bij Alfa Romeo (na 3 jaar) vaak bij de ophanging.