Uit een recent gepubliceerd onderzoek van Easynet en Ipanema Technologies, blijkt dat Europese CIO’s de voordelen van sociale media niet benutten. Hierdoor lopen bedrijven het risico dat zij van hun klanten vervreemden, inefficiënte marketingstrategieën ontwikkelen, medewerkers demotiveren en hun voorsprong op de concurrentie verliezen.
Het onderzoek werd samengesteld op basis van online veldonderzoek uitgevoerd in maart en april 2012 met 550 unieke respondenten bestaande uit CIO’s, IT-directeuren, IT-managers en netwerkbeheerders werkzaam binnen grote bedrijven in heel Europa, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, België en de Benelux.
Enkele conclusies:
• 67% van de Europese CIO’s en IT Directors blokkeert Facebook;
• 60% blokkeert YouTube ;
• 49% blokkeert Twitter;
• 56% blokkeert alle online video-content.
“Sociale media voor bedrijven afsluiten houdt een zeker risico in”
Volgens Lisa Myers (CEO Verve Search) is het een risico voor bedrijven om sociale media af te sluiten: “De ROI van sociale media is eenvoudig: het bedrijf dat er gebruik van maakt zal over vijf jaar nog bestaan. De helft van de wereldbevolking is nog geen dertig jaar oud en heeft de wereld zonder internet nooit meegemaakt. Voor deze mensen zijn internet en sociale media een manier van leven. Bedrijven zouden de enorme kracht van sociale media moeten benutten om medewerkers te behouden en hun klantenrelaties te verbeteren, in plaats van social media af te sluiten.”
“De kloof tussen Generatie X en Generatie Y wordt steeds groter”
Justin Fielder (CTO van Easynet) stelt dat het niet alleen gaat om het aantrekken en behouden van jong talent, maar ook over de beste manier om in dialoog te gaan met klanten en om klanten te behouden. Mensen jonger dan dertig jaar ademen sociale media. De sociale netwerken zijn van cruciaal belang als het gaat om communicatie, onderwijs en informatie. Ze hebben een enorme impact op zakelijk succes. Het is daarom essentieel dat bedrijfsleiders – meestal Generation X – dit inzicht verwerven omdat ze anders riskeren om de toekomst van hun bedrijf in gevaar te brengen.
Overname “Yammer” (Microsoft) toont belang van sociale netwerken op de werkvloer
Thierry Grenot (Executive Vice President bij Ipanema Technologies) is van mening dat de recente aankoop van het zakelijke sociale media platform Yammer door Microsoft het belang van sociale netwerken op de werkvloer aantoont. Al lijkt het erop dat de Europese CIO’s hierin een inhaalslag weten te maken. Veel van de te verwachten uitdagingen verbonden aan het gebruik van sociale media door de medewerkers, zoals de impact ervan op het bedrijfsnetwerk, zijn al opgelost. Het wordt dus tijd dat CIO’s opnieuw kijken naar hun beleid op dit vlak, zo stelt Grenot.
Gebruik eigen devices bedreiging voor bedrijfsnetwerken?
Justin Fielder onderschrijft dit: “Een paar van onze klanten maken zich zorgen over het vervagen van de grenzen van het netwerk als medewerkers hun eigen devices gebruiken om toegang te krijgen tot sociale media. Er zijn echter eenvoudige maatregelen die ze kunnen nemen, zonder drastische ingrepen zoals het volledig blokkeren van de toegang tot sociale media.”
Dringt een “Application Performance Audit” zich op?
Fielder en Grenot stellen voor dat CIO’s een ‘Application Performance Audit‘ uitvoeren op hun bedrijfsnetwerk, zodat IT-afdelingen een duidelijk beeld krijgen van het netwerkverkeer, de activiteiten op het netwerk en wat dit betekent voor de beschikbare bandbreedte.