20.09.2012
Social Media

Tienermeisjes versturen 3.700 berichten per maand

By: Maartje van Oeveren

BlogSocial Media
tienermeisjes-versturen-3-700-berichten-.jpg
tienermeisjes-versturen-3-700-berichten-.jpg

Tienermeisjes versturen 3.700 berichten per maand, jongens 1.000 minder. Dat betekent 7 berichtjes per wakker uur. Dit vertelt Pedro de Bruyckere, onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent. Hij verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren.

20 tekens per bericht

De berichtjes die tieners sturen zijn beduidend korter dan wij gewend zijn. Terwijl wij met de grootst mogelijke moeite proberen in 140 tekens onze boodschap duidelijk te maken in een goed Nederlandse zin, gebruiken tieners gemiddeld 20 tekens per berichtje. ‘Hoi’, ‘Hoi’, ‘Hoe gaat ie?’, ‘Goed’, ‘Wat ben je aan het doen?’, zo illustreert De Bruyckere. Zijn stelling is dat iedereen lijkt te vinden dat de jeugd zo veranderd is, maar de grote veranderden zijn wij, de generatie X en de Babyboomers. Toen wij kinderen waren was er nog geen internet en nu zijn we er mee vergroeid. Nu ik erover nadenk kan ik me nog goed herinneren dat ik in 1996 voor het eerst mijn Hotmail account opende. Nu, inmiddels overgestapt naar Gmail, kan ik me niet voorstellen nog zonder te kunnen.

De silver surfers

De Bruyckere stelt ons voor aan een speciale groep jongeren: de silver surfers. In Nederland is 50% van de 65-plussers actief op Hyves of Facebook. Voor jongeren is social media old news: been there done that. De Bruyckere stelt: ‘Als we het over jongeren hebben bekijken we vaak maar 1 aspect. Er zijn heel veel boekjes over het puberbrein, heel interessant, maar het enige dat je dan bekijkt is een levensfase. Gedeelde ervaring van één generatie wordt dan bijvoorbeeld vergeten.’ Babyboomers herinneren zich bijvoorbeeld waar ze waren toen Kennedy vermoord werd. De X-ers weten dat er ooit een muur in Berlijn gestaan heeft en dat die nu weg is. En sommigen weten zelfs waarom. Als je gaat kijken naar de jongeren van nu, hebben ze misschien niet allemaal heel bewust 9/11 meegemaakt maar de afgelopen jaren hebben ze daar heel veel over gehoord.

De mythe van de rebellerende jongere

En we vergeten volgens De Bruyckere nog iets anders: alle jongeren zijn anders. We scheren te veel over één kam en hebben een beeld bij jongeren dat vaak niet blijkt te kloppen. Hij noemt als voorbeeld de mythe van de rebellerende jongere. Ook wel bekend als de lastige puber. Overal kom je dit tegen, er zijn zelfs zelfhulpboeken voor ouders. Er is alleen een klein probleempje. Elke 6 maanden wordt er een onderzoek gedaan naar wie de helden zijn van de jongeren van vandaag. En al 2,5 jaar staan de zelfde 2 personen op 1 en 2. ‘Niet Lady Gaga staat op 1, maar Lady Mama’. De ouders zijn al jaren de grootste helden van de kinderen. In de sociologie is onderzocht hoeveel jongeren zeggen van ‘Ja, ik ben een lastige puber’, en hoeveel ouders dit beamen. Het cijfer is niet 4 op 5. Het cijfer is 1 op 5. 4 op 5 heeft gewoon een goede jeugd.

Kidults

De Bruyckere stelt dat jongeren minder veranderd zijn dan hun ouders. De naam die nu aan ouders gegeven wordt is ‘kiddults’. Ouders gaan tegenwoordig mee naar Lowlands. De Bruyckere: ‘Als ik aan mijn studenten vraag -vooral aan de meisjes, jongens doen daar niet echt aan mee- : wie van jullie heeft ooit kleren geruild met zijn moeder? Dan steekt 65% van de meisjes een hand omhoog. Komt dat doordat de meisjes zulke ouderwetse kleren dragen? Neen, dat komt doordat de ouders zulke moderne kleren dragen. Jullie zullen ongetwijfeld denken dat ik het niet over jullie heb, maar dat heb ik wel. Ik zou jullie zakken moeten legen om te kijken hoeveel speelgoed je mee hebt. 35% van de CEO’s is gamer of speelt met zijn blackberry. Wie kijkt er graag naar Topgear? Boys with toys. Die mannen zijn bijna de 50 gepasseerd. Wij zien dat graag, maar ze gedragen zich als pubers.’

Deze tekst is geschreven naar aanleiding van de presentatie van Pedro de Bruyckere tijdens de Nationale Accountancydag op 6 september.

Share this post