Donderdag 23 mei werd de 2e IAB Automated Trading Summit georganiseerd na een eerste succesvolle editie in 2012. Het event werd dit keer gehouden in ‘premium’ locatie The Harbour Club Amsterdam.
Het was een complete dag met verschillende type sprekers. In deze terugblik vooral inzicht in de interessante onderdelen. Geen benoeming van de ‘reclame-sprekers’ dus, maar gewoon interessante feiten, cijfers en quotes.
Roel van Rijsewijk
De eerste spreker was Roel van Rijsewijk van Deloitte. Hij presenteerde enkele cijfers van het halfjaarlijks marktonderzoek naar online bestedingen. Hieronder enkele interessante punten uit dit onderzoek:
Verwachtingen:
Sebastiaan Schepers en Mark van de Crommert
Sebastiaan en Mark deden een duopresentatie over het synchroniseren van TV-commercials en online campagnes.
Sebastiaan begint de presentatie met een terechte opmerking dat er bij sprekers veel wordt gesproken over het belang van innovatie, maar dat er verder weinig daadwerkelijk wordt laten zien m.b.t. innovatie. Deze presentatie bracht hier verandering in. Als we het hebben over RTB dan gaat het om Real Time en dat past heel goed bij de filosofie van Customer First-marketing: de juiste boodschap, op het juiste moment, aan de juiste persoon via het juiste apparaat. Synchronisatie van TV en online is dan een stap in de goede richting.
Mark nam het woord over en vertelde over een voor iedereen herkenbare situatie, namelijk het fenomeen dat men tijdens een reclameblok op TV andere dingen gaat doen. Naast het toiletteren en drinken pakken is daar nu ook het grijpen naar een second screen bij gekomen. Middels een technologische ontwikkeling is men nu in staat om te ‘luisteren’ naar (herkennen) welke commercial er op TV is. Op dat moment wordt er een tijdelijke boost (enkele minuten) gegeven aan de online campagne van diezelfde adverteerder. De kans is daarmee groot dat men op TV en het second screen hetzelfde merk terugziet. Hierdoor ontstaat er synchronisatie tussen offline en online.
Dit succesvolle concept wordt nu verder uitgebreid naar contextuele synchronisatie. Het systeem ‘luistert’ naar het onderwerp op TV en wanneer dit matcht met een campagne krijgt die extra online mediadruk. Bijvoorbeeld wanneer het gaat over Florida zal bij Arke de Florida-campagne worden geactiveerd.
Sebastiaan nam het woord weer over en daagde de aanwezigen uit om zelf na te denken hoe dit nog verder kan worden uitgebouwd. Bijvoorbeeld op basis van het weer, sentiment op de beurs, etc.
Absoluut een interessant en goed verhaal waarbij duidelijk innovatie wordt toegepast. Helaas geen resultaatcijfers in deze presentatie, maar de resultaten zullen positief zijn, want de adverteerders komen terug met nieuwe campagnes.
Ben Barokas
De laatste spreker was Ben Barokas en hij is founder van AdMeld, dat is overgenomen door Google. Hij spreekt heel kort over waar ‘we’ momenteel staan en waar we volgens hem naar toe gaan.
Barokas verwoordde dit vanuit 3 belangrijke invalshoeken: samenwerking, controle en verbonden apparaten
Samenwerking:
Controle:
Verbonden apparaten:
Er liggen kansen om meer te interacteren met de consument via de verschilende apparaten die men gebruikt. Het is echter wel belangrijk dat de industrie standaardisatie gaat toepassen om al die verschillende devices te kunnen ‘managen’ en efficiëntie te behalen.
ALGEMEEN
Hierboven zijn samenvattingen gegeven van enkele sprekers, maar er waren er meer. Hieronder een verzameling van quotes die over de gehele dag zijn gehoord bij overige sprekers en panels:
Met deze quotes ook een einde aan de terugblik op de tweede editie van de IAB ATS 2013. Een wisselende dag m.b.t. de kwaliteit van de sprekers, maar het feit dat het opnieuw uitverkocht was, geeft aan dat ‘de Banner’ niet dood is en de markt nog zeer in beweging is.