Op zoek naar manieren om meer reacties binnen te krijgen op artikelen? Of ben je juist op zoek naar social sharing en andere manieren om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten op je website? Volgens een studie van onderzoeksbureau Gigya zorgt gamification ervoor dat de betrokkenheid op websites met ongeveer 29% groeit. Deze studie is gebaseerd op miljarden interacties van gebruikers bij bedrijven als Pepsi, Nike en Dell.
In feite zorgt gamification voor een toename van reacties met 13 procent. Social sharing op Facebook en Twitter neemt gemiddeld toe met 22 procent en het ontdekken van nieuwe content neemt toe met ongeveer 68 procent. “Sharing and comment are good for business, obviously,” vertelde marketingmanager Victor White van Gigya vorige week. “So having gamification tied in to to sharing and commenting is really valuable.”
Gamification kan merken helpen om hun grootste fans te identificeren waardoor ze zich kunnen richten op deze fans. Nu moeten ze het doen met enkele demografische gegevens. Bij gamification is er ook sprake van ‘leveling up’, wat wil zeggen dat sommige gebruikers ‘hoger’ staan dan andere gebruikers op sociaal gebied. “Gamification needs to be tied to social,” vertelt White. “It’s often thought to be social inherently, but it’s not – there’s a difference between getting a badge, and getting a badge and sharing it. One is social, and one is not.”