Gabriel Weinberg en zijn team bouwen sinds een paar jaar aan een alternatief voor Google: DuckDuckGo, een zoekmachine die privacy respecteert.
Op de site van DuckDuckGo leggen ze uit dat hun zoekmachine geen persoonlijke informatie verzamelt en waarom dit belangrijk is. Google-fans vinden het fijn dat hun zoekhistorie meegenomen wordt in zoekresultaten, maar niet iedereen gelooft dat dit een betere zoekmachine maakt. Het maakt je wereld in ieder geval niet breder en het levert een hoopt een hoop reclame op.
Of ‘duck het’ net zo’n gevleugelde term wordt als ‘google het’ is uiteraard de vraag, maar het aantal aanvragen via DuckDuckGo stijgt. Journalist Max Slater-Robins van Neowin citeert Weinberg als volgt: “Google is synoniem met zoeken en daarom is het moeilijk concurreren. Google heeft een zeer sterke positie met Chrome, Android en iOS (…). Veel gebruikers beginnen zich zorgen te maken over privacy en persoonlijke gegevens en proberen daarom DuckDuckGo.”
Slater-Robins schrijft dat Google beter is voor het zoeken op afbeeldingen of binnen websites, maar merkt terecht op dat Google af vijftien jaar bestaat en inmiddels onbeperkte middelen tot zijn beschikking heeft.
Weinbergs streven is binnen vijf jaar een marktaandeel van 1% te veroveren (op de 70% van Google). Dat lijkt niet veel, maar het zou een mooie overwinning zijn voor een team van tien ontwikkelaars versus de 30.000 van Google.