Marissa Mayer ziet een jaar na haar komst naar Yahoo de advertentie-inkomsten dalen. De prijs per advertentie is gedaald met 12% in het tweede kwartaal, daarmee zijn de advertenties zes keer goedkoper dan in het eerste kwartaal. Volgens sommigen is de daling het bewijs dat Yahoo onvoldoende oog heeft voor verschuivingen in de markt, zegt Reuters.
Marketeers maken steeds meer gebruik van ‘automatic exchanges’ -geprogrammeerde diensten die het plaatsen van gerichte advertenties mogelijk maken-, waar Yahoo premium advertenties verkoopt tegen een hoge prijs, aangestuurd door een salesteam. Door gebruik te maken van deze automatic exchanges kunnen marketeers hun advertenties in real time richten op specifieke doelgroepen, zoals mannen in een bepaalde leeftijdscategorie.
Right Media Exchange, het digitale platform voor adverteerders van Yahoo, is vergelijkbaar met de geprogrammeerde diensten van andere aanbieders, maar is veel minder populair dan bijvoorbeeld Google’s DoubleClick exchange.
Over de gehele linie vielen de kwartaalcijfers mee. Er werd met 1,2 miljard dollar 1 procent minder omgezet dan een jaar geleden, maar men verwacht dat nieuwe producten een impuls zullen geven aan de cijfers.
Marissa Mayer trad, na een bewogen periode voor Yahoo, een jaar geleden aan als de nieuwe CEO. In het afgelopen jaar o.a. hervormde ze Flickr en kocht ze Tumbler.