Op het autosalon van Genève (7-17 maart) presenteert Toyota de i-Road aan het grote publiek: een volledig elektrisch en overdekt ‘Personal Mobility Vehicle’ (PMV) dat plaats biedt aan één of twee personen. De driewielige i-Road is even breed als een motor én even wendbaar als een scooter, én is volgens Toyota het antwoord op de vraag hoe je het snelst door de binnenstad flitst. Dankzij zijn Active Lean techniek zou hij even makkelijk te besturen zijn als een auto.
Waar is de tijd van de Carver One…
In eerste instantie doet de Toyota i-Road enigszins terugdenken aan de Carver One uit 2003. Toyota haalde zijn inspiratie voor zijn conceptcar echter bij de Renault Twizy die ook twee, achter elkaar zittende passagiers kan vervoeren zonder een gram CO2 uit te stoten, niet onbelangrijk tegenwoordig. Deze Renault Twizy-rivaal helt in de bochten over zoals een motorfiets dankzij de Active Lean techniek dat met behulp van een elektrische motor en tandwielen de hoogte van de wielen aanpast aan de stuurhoek. Daarbij zwenkt de 2,35 meter lange, 0,85 meter brede en 1,45 meter hoge Toyota van bocht naar bocht. De Active Lean techniek zorgt ervoor dat de i-ROAD een zeer stabiele wegligging heeft en extreem korte bochten kan draaien met een draaicirkel van slechts 3 meter.
Toekomstpotentieel?
De aandrijving wordt voorzien door twee (2kW) elektromotoren die in de voorwielen werden ingebouwd. De topsnelheid van het Personal Mobility Vehicle (PMV) piekt bij 45 km/u, ideaal voor korte afstanden in de stad. Energie tanken kan via elk huis-tuin-en-keukenstopcontact waar het een drietal uur nodig heeft om de batterijen weer volledig te laden. Of Toyota’s nieuwste creatie ook een toekomst heeft valt echter nog af te wachten…