Hoe krijg je de top 10 cosmeticafabrikanten zover dat ze hun producten aanpassen? En hoe krijg je een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer? Maria Westerbos kreeg het voor elkaar, binnen 6 maanden, door gebruik te maken van pr en social media. Hoe? Dat lees je hier.
1. Duidelijke focus en doelstelling
Het hebben van een duidelijk doel en dit niet uit het oog verliezen is succesfactor nummer 1. Cosmeticaproducenten voegen microplastics toe aan producten als tandpasta, scrub, lipgloss, deodorant en shampoo. Het doel van de door Maria Westerbos opgerichte Plastic Soup Foundation (PSF) is om dit een halt toe te roepen. Deze plastics zijn namelijk schadelijk voor mens en dier en ook nog eens eenvoudig te vervangen door natuurlijke materialen. Doel van de campagne Beat the Microbead is dan ook om enerzijds de fabrikanten zelf te bewegen met microplastics te stoppen en anderzijds een verbod vanuit de Europese Unie op te laten leggen.
2. Straffen en belonen
Na meerdere mislukte pogingen om het gesprek aan te gaan met cosmeticafabrikanten, wordt besloten de media op te zoeken. Na een item bij het RTL-nieuws, hangen er meteen een aantal producenten aan de lijn die willen veranderen. De PSF zet het mediagerichte beleid voort en wijdt aan elke producent die besluit te stoppen met microbeads een persbericht. De achterblijvende fabrikanten worden in deze persberichten ook herhaaldelijk genoemd. Consumenten en wetenschappers sluiten zich bij de beweging aan en luiden de alarmbel.
3. Herhalen, herhalen, herhalen
Door het consistente persbeleid gaat het verhaal steeds meer leven en krijgt de plastic soep de alarmstatus die nodig is. Via kamerlid Manon Fokke van de PvdA komt het op de politieke agenda van Nederland en de Europese Unie terecht. In iets meer dan vier maanden tijd komt een elftal producenten van verzorgingsproducten tot een ommekeer. Ketens in Duitsland, Oostenrijk en Engeland volgen dit voorbeeld sinds begin 2013 en inmiddels waait de campagne over naar Amerika.
4. Persoonlijk maken
De plastic soep krijgt een gezicht door tandpasta. Het feit dat iedereen dagelijks een kleine hoeveelheid tandpasta, en dus wellicht plastic, inslikt baart veel mensen grote zorgen. Daarnaast groeit het besef dat iedereen verantwoordelijk is.
5. Begrijpelijk maken
Maria Westerbos: ‘Keep it simpel en dicht bij huis, maar doe je huiswerk ook verdomd goed. Zorg dat
je geen fouten maakt in wat je beweert en zorg voor een wetenschappelijke basis.’
6. Doorzetten
Maria Westerbos is niet snel tevreden en blijft doorzetten en nieuwe ideeën komen. Er wordt een app op de markt gebracht die aangeeft welke producten ‘rood’, ‘groen’ of ‘oranje’ zijn. Rode producten bevatten microplastics, oranje producten worden op korte termijn vervangen door producten zonder microplastics en groene producten zijn plasticvrij. Daarnaast blijft Maria de cosmetica industrie keer op keer uitnodigen voor gesprekken.
7. Social
De campagne krijgt een boost door de twittercampagne gericht op Unilever. Vlak voor kerst zet de PSF de timers aan voor een twittercampagne, waarbij binnen twee minuten ruim 100.000 mensen een oproep aan Unilever doen. Het concern zegt daarop toe het plastic uit zijn producten te halen.
8. Crowdsourcing
Het succes van de campagne bewijst dat een organisatie die vanuit maatschappelijke betrokkenheid van individuen komt, zonder sturing van overheden of bedrijfsleven, in korte tijd geweldige resultaten kan behalen. Stichting De Noordzee is een strategisch sterke partner en medeafzender van de PSF. Ook werkt de PSF samen met ruim twintig milieu- en lobbyorganisaties in de hele wereld. Ze doen dat alles zonder geld en krijgen er ruim 10 miljoen Euro aan mediawaarde voor terug. Maria: ‘Samen luiden we nu de noodklok. Dat deden we met louter vrijwilligers: stuk voor stuk professionals op hun eigen terrein.’
Maria is binnenkort 3 keer te beluisteren:
12 maart TEDtalk Zwolle
13 maart Science Café Enschede
19 maart Industriele Groote Club Amsterdam
Bekijk ook de video uit de begintijd (25 september).