Het nieuwe internet tijdperk zorgt ervoor dat het onderwijs voor grote uitdagingen staat, zowel wat betreft leermiddelen, inhoud van de stof, maar ook wat de veranderende positie van de docent betreft. Eerder zijn op er Dutch Cowboy al een paar artikelen over geschreven: ‘huidige onderwijs systeem is ontworpen tijdens de Industriële Revolutie‘ en ‘toekomstige rol leraar: formuleren zoekopdrachten‘.
De essentiële vraag is of we ons voldoende realiseren dat we midden in een technologisch gedreven revolutie zitten en dat dat eisen gaat stellen aan het soort banen waarvoor dat onderwijs onze kinderen gaat opleiden. En dat er wel eens sprake kan zijn van een grote discrepantie tussen het aantal op te vullen banen voor IT-technici/programmeurs en het aantal studenten met een daarvoor relevante opleiding. Een recent Amerikaans rapport verwacht dat in Amerika in 2020 ongeveer 1,4 miljoen banen zullen zijn voor computer experts en programmeurs terwijl het onderwijs maar 400.000 studenten in die richtingen gaat afleveren. We kennen de cijfers niet voor Nederland of Europa maar de vooruitzichten zullen hier zeker niet beter zijn.
Een zeer lezenswaardig artikel van Mashable over “Coding the Curriculum: How High Schools Are Reprogramming Their Classes” laat zien dat het mogelijk is programmeren volledig te integreren in het onderwijs voor de middelbare scholen. Niet alleen voor een apart vak ‘computerkunde’, of ‘programmeren’ maar ook voor vakken als geschiedenis, talen en muziek. De ervaring op de school waar het experiment om programmeren voor het volledige curriculum in te zetten uitgevoerd is, is dat de studenten interactiever worden in het leren van de betreffende schoolvakken en dat het (dus?) ook efficiënter gaat dan op de oude vertrouwde manier van een docent voor de klas en de leerstof in hun schrift opschrijvende studenten.
Om programmeren te leren zijn al veel interactieve online initiatieven. De school gebruikt bijvoorbeeld de zelfstudie lessen van de codeacedemy.
Hoe nodig het is om onze jeugd de beginselen van programmeren te leren blijkt wel uit deze infographic van de Amerikaanse code.org stichting:
Deze ‘code.org‘ foudation, die wordt gesteund door grote namen als Clinton, Gates, Zuckerberg, Ballmer, heeft ook een prachtige video gemaakt over de noodzaak van studenten die met techniek en programmeren aan de gang gaan:
Op dit moment is het “hoogst haalbare” voor een student het volgen van het klassieke gymnasium. We gaan pas echt stappen maken in Nederland op het terrein van onderwijsvernieuwing aan het gymnasium als positionering niet twee dode talen, maar vele levende programmeertalen aanbiedt als kroon op het harde werken van onze briljante studenten. Anders zijn we toch echt bezig onze talenten in Nederland te verkwisten.
Heb je goede ideeën over welke richting het Nederlandse onderwijs op zou moeten gaan, of wil je luisteren naar de visie van anderen? Hou dan TEDxAmsterdamED in de gaten. Meld je aan om erbij te zijn of volg de TED talks via live streaming.