23.12.2013
Cybercrime

Hoe de Grinch de Kerst van Target verpestte

By: Leon Krijnen

BlogCybercrime

Hilarisch verhaal van Bob Cringely over de diefstal van 40 miljoen credit card nummers van klanten van Target. Alleen de inleiding al: hoe Trans World Airlines ooit het hele reserveringen systeem vanwege kostenbesparing uitbesteedde aan . . . een bajes.

hoe-de-grinch-de-kerst-van-target-verpes.jpg
hoe-de-grinch-de-kerst-van-target-verpes.jpg

Met bajesklanten, aan wie de klanten van TWA hun credit card nummers moesten overhandigen. En ze natuurlijk tegelijkertijd vertelden wanneer ze weg waren, tamelijk inherent aan een reservering voor een vliegreis.

De gevolgen laten zich raden, maar goed, dat was toen, en nu is nu. Target heeft zijn complete digitale hebben en houwen naar call- en data centers in India uitbesteed, en ook daar iets fout gegaan.

Kennelijk is Target (361.000 werknemers wereldwijd, 73 miljard omzet in 2013) nu als de sodemieter nog voor de Kerst over de hele wereld de kassa’s (Point Of Sales) aan het vervangen. Alleen al in de Verenigde Staten zijn er bijna 2.000 vestigingen. Ik vrees dat ze de aanbeveling van Cringely niet op zullen volgen: dat POS’s nooit of te nimmer via internet zouden moeten communiceren.

Ik zou ook zeggen: laat de NSA eens naar die gejatte credit card nummers kijken. Dat zal volgens Bob niet gebeuren: ‘Final question: Where is the NSA in all this? Are they using all their technology to investigate and deal with this crisis? I don’t think so. This attack on Target is nothing less than a major cyber attack on the USA banking system. Show me the metadata!’

Cringely: Some thoughts on how a Grinch stole Target’s Christmas.

Share this post