15.12.2013
Events

‘Vrouwen zijn gewoon de heersers van het web!’ #EngagingWoman13

By: Patrick Petersen

BlogEvents

Op dit moment loopt de uitverkiezing Engaging Woman Of The Year 2013. Het gaat hier om de vrouwelijke prof die social media succesvol weet in te zetten. Een zware jury – met onder andere Lieke Lamb, Stephan Fellinger, Xaviera Ringeling (op Twitter bekend als @Contentgirl) en Willem Sijthoff – beoordeelt de inzendingen. Hierbij een interview met @Contentgirl. Zij is jurylid en tevens eerder als Engaging Woman Of The Year (eChick) gekroond. 

– Jij bent eChick en daarmee tot de meest Engaging Woman verkozen in 2012. Wat heeft deze uitverkiezing met jou gedaan, wat waren bijvoorbeeld reacties na jouw overwinning?

“De reacties waren overwegend positief. Ik had totaal niet verwacht dat ik zou winnen en heb de hele avond – en nog een paar dagen erna – gestuiterd. Toen het de volgende dag de krant haalde brak er echt de gekte hier uit. Ik kreeg zelfs felicitaties van de premier van Aruba (waar mijn ouders wonen) en haalde zelfs daar de voorpagina. Echt heel gaaf dus. Hier en daar was er wel wat gemor van mensen, maar dat hoort erbij. Al met al heeft het mij veel leuke reacties, leuke kansen en leuke nieuwe contacten opgeleverd.” 

vrouwen-zijn-gewoon-de-heersers-van-het-.jpg
vrouwen-zijn-gewoon-de-heersers-van-het-.jpg

– Wat zijn voor jouw onderdelen van ‘engagement’ bij een ‘social personality’?

“Wat voor mij bij personality hoort is karakter en authenticiteit. Ik weet dat ‘Just be yourself’ een beetje als Oprah Winfrey-advies klinkt, maar Oprah heeft bijna altijd gelijk. En jezelf zijn betekent trouwens niet dat je je laat leiden door je gekke buien, maar meer dat je zo dicht mogelijk blijft bij wie jij bent, terwijl je nog een beetje rekening houdt met anderen. Wees ook niet bang om echt iets te vinden, een duidelijke mening te hebben, maar ook niet om je twijfels en angsten te uiten. U is mens. Da’s nou juist wat mensen leuk maakt.”

– Welke invloed en impact hebben ‘engaging women’ volgens jouw op het social media landschap in Nederland?

“Ik denk dat vrouwen sowieso een grote impact hebben op het internet-landschap. Evolutionair gezien kregen mannen dingen voor elkaar op fysieke kracht en vrouwen door het aangaan van relaties en met communicatie – als vrouw moest je je eruit zien te lullen of hulp vragen bij je vrienden. Relaties en communicatie; daar zijn vrouwen dus goed in en dat is wat social media tot social maakt.”

– Hoe zou jij ‘Content is King, engagement is Queen’ willen uitleggen?

“Content betekent natuurlijk feitelijk inhoud. Inhoud is belangrijk. Of dat nu teksten, afbeeldingen of andere soorten inhoud betreft. Maar ook de inhoud van die inhoud is weer belangrijk. Oftewel: niet alleen dát je content hebt, maar wat de kwaliteit is van die content. En die kwaliteit bepaal je – deels – in relatie tot je doelgroep: zij moeten naar aanleiding van die content in beweging worden gezet. Om iets te doen, te voelen, te willen, te kopen, te zeggen, te delen etc. Maar waarom het ene King en het andere Queen is? Geen idee. Ik denk dat het een nogal ouderwetsch vrouwbeeld is: op de voorgrond beslist de vent (king), maar op de achtergrond is eigenlijk de vrouw de baas en runt zij het huishouden (queen). Zal wel door een kerel bedacht zijn.”

– Wat is buiten Nederland een Engaging Woman waar jij tegenop kijkt en waar wij een voorbeeld aan kunnen nemen in Nederland?

“Ik vind Ariana Huffington erg cool. De manier waarop ze de Huffington post heeft weten neer te zetten als serieuze speler vind ik echt gaaf. Daarnaast vind ik haar ook best een tof wijf – of gave dame…als je dat liever hebt.”

– Tot slot: hoe zie jij nu social media ontwikkelen? Welke kant gaan we op?

“Ik heb geen glazen bol en houd er eigenlijk niet zo van om de toekomst te voorspellen. Waar ik hoop dat we naartoe gaan – op contentgebied – is een tijd waarin we niet alleen roepen ‘Content is King’, maar dat we content dan ook zo gaan behandelen. Dus ophouden met bakken content die van marginale waarde is, het web op te smijten om te linkbuilden, advertorial’en of andere ineffectieve tactieken te gebruiken waar het web elke dag weer een klein beetje meer stuk van gaat. Maar dat we gaan naar het maken, publiceren, delen en cureren van content die wel van waarde is. En dat bedrijven snappen dat die niet uit de lucht komt vallen, maar gemaakt moet worden door mensen die dat kunnen en die de intrinsieke motivatie hebben om dat goed te – proberen – te doen.”

-/-

Share this post