Google is naast grootste zoekmachine ook een van de grootste vertoners van display ads. Onlangs veranderde de zoekgigant de voorwaarden van gebruik. Daarin werd aangekondigd dat aanbevelingen in Google Plus vertoond konden worden in advertenties van adverteerders. Dit is het eerste voorbeeld van hoe dat eruit zou kunnen zien. Toyota, Cadbury UK en Ritz Crackers doen een experiment met deze Google+ functionaliteit in advertenties.
Gisteren kondigde Eran Arkin, Product Manager Social Ads, in een Google+ post aan dat het mogelijk wordt om Google+ interactiviteit aan display advertenties toe te voegen. In onderstaande video zijn voorbeelden te zien hoe Toyota dat doet. Dylan Schwartz, Creative Director van Saatchi & Saatchi Los Angeles, vertelt daarover. Kort gezegd komt het erop neer dat het social media account van de adverteerder op G+ via de advertentie naar de gebruiker toe gaat.
Tegenovergestelde van andere sociale media wat betreft adverteren
Terwijl andere netwerken proberen om advertenties in de timelines en streams van hun gebruikers te injecteren doet Google dus het omgekeerde. De stream van de adverteerder gaat naar de gebruiker toe via display advertising. De sociale component van het merk verrijkt dus de advertentie. Daarbij kan er gebruik worden gemaakt van alle mogelijkheden die Google+ biedt. Zo kunnen er onder andere dus ook Hangouts worden geopend vanuit de display ad. Oftewel live streams van evenementen en live interviews met sterren of rechtstreeks (video) contact met een sales medewerker. Zo wordt eigenlijk overal waar je kunt adverteren met Google Display ads onderdeel van de social stream van een brand.
Toyota, Cadbury UK, Ritz Crackers
Tot nu toe betreft het een actief experiment met de merken Toyota, Cadbury UK en Ritz Crackers onderdeel van het grote Amerikaanse Nabisco. Cadbury is al heel succesvol met het Google Plus account en kan dat dus goed gebruiken in ads. Toyota introduceerde onlangs de Collaborator. Daarmee kun je in een Hangout je nieuwe Toyota Corolla samenstellen met anderen. In zijn post beweert Arkin tevens dat deze ads “50% hogere expansie ratio’s” heeft dan andere advertenties. Of dat ook leidt tot hogere conversies of andere doelstellingen wordt niet gemeld.
Op de officiele promotiepagina staat tevens een formulier om je organisatie op te geven voor de beta van deze nieuwe ads.