Donner moet blijven. Kijk, dit vind ik nou een mooi voorbeeld van de verworvenheden van 2014. Een aantal werknemers van de bekende boekhandel in Rotterdam besluit om hun lot niet af te wachten, gaat hier als ondernemer inzitten en neemt initiatief om de boekhandel voort te zetten. En natuurlijk lukt dat. Want er zijn genoeg mensen voor wie een boekhandel waarde heeft.
Je ziet hier mooi een aantal ontwikkelingen van ‘het nieuwe denken en handelen’ bij elkaar komen. Vanuit een gezond gevoel van waarde kun je via sociale media en crowdfunding mensen organiseren op een concreet en welbegrepen doel op een concrete plek.
Je moet dan wel wat doen. ‘Wie wil glimmen moet poetsen’.
Waarom gaat dit lukken? Het doel, doorstart van Donner, is duidelijk, haalbaar, voor velen waardevol en sympathiek, en daarnaast lokaal, namelijk verbonden met Rotterdam. Ik vermoed ook dat het niet halen van dit doel, continuïteit van de boekhandel, door velen als not done wordt beleefd.
Gelukkig in dit initiatief geen gezemel over ‘het nieuwe leiderschap’ maar just do it. Nog een stap en je kunt straks ook met lokaal Rotterdams geld betalen bij Donner op, nu nog, de Lijnbaan. Idee?
Goed voorbeeld doet volgen. Wie kent nog meer van dit soort praktische voorbeelden waarin ondernemingen een doorstart maken als coöperatie? Het lijkt mij leuk en nuttig om daar een actueel overzicht van te hebben, ter aanmoediging van hen die daar van dromen.